woensdag 13 januari 2021

Brood en spelen



Zondagavond kwam ik per abuis langs Op1 (er was meer dan genoeg om wel met plezier naar te kijken). Ik zag Thierry zitten, de man die alles had gedaan om zijn geloofwaardigheid langdurig te kielhalen. Hij mocht zijn blazoen weer oppoetsen in aanwezigheid van Jort Kelder en anderen (want bij deze twee haantjes zijn alle anderen niet meer dan anderen zonder naam).

De volgende dag kwam ik ze tegen in mijn twittertijdlijn de mensen die boos waren over de uitzending die de “fascist” een spreekbuis gaf, waar hij zonder repliek leugens uit mocht kramen etc etc.

Precies wat de redactie van Op1 wilde. Reuring zorgt voor aandacht, en aandacht zorgt voor hogere kijkcijfers en wat wil je nog meer. Het is volksvermaak voor het hele gezin en dat verpakt als nieuwsduiding, zodat de publieke omroep aan zijn verplichtingen richting politiek voldoet. (Laat ik kwade opzet uitsluiten.) Serieus is het niet, hoe gewild een positie als talkshow host ook is.

O ja als alle uitzendingen over China in de buitenwereld zo goed worden als de eerste. Volgende keer gewoon daar naar kijken, jongens en meisjes. Veel interessanter dan het Praathuis van de Nederlandse TV.


***

Uit de wind en in de zon een stukje schrijven: over de 5 Jumbo-renners die soepel – nog op hun celeste kleurige Bianchi's, terwijl die al twee weken geleden ingeruild is voor de Cervélo fiets – voorbijkwamen; dat mijn eigen fiets sinds vandaag weer nieuwe tandwielen en kabels heeft; over zware werktuigen in de Bretten en in de duinen die bomen maaien alsof het gras is of zelfs ontwortelen als onkruid; over Countryfile (een BBC mix tussen Van Gewest tot Gewest, Vroege Vogels en Zendtijd voor Boeren en Tuinders) waar het al een half jaar lang gaat over de gezonde effecten die de natuur heeft op de mens, zeker in corona-tijden; over de mooie luchten (vanmorgen bij het opstaan al) waardoor ik er naar uitkeek ze ook boven zee te zien.

***

Nu ik toch bezig ben om van dikhout planken te zagen; hier is een optreden voor onze Geert. Misschien kan hij ook zo'n mooi T-shirt bestellen. Het zou hem goed doen.

























Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.



Geen opmerkingen: