woensdag 6 januari 2021

Niets hoeft?



Weet het niet zo goed. Mijn stukkie wapenhandel aan het begin van dit blog. Heb ik er wel zin in? Is dat wat me bezig houdt? Toch wel en toch niet. Er staat weer iets in de steigers, maar ik heb geen zin het af te bouwen. Waar landt het? Waarvoor schrijf je als je het zelf niet verder kan brengen?

Vragen allemaal vragen, omdat ik me weer in een mal probeer te passen. Foto Zandvoort, wapenhandel (maatschappijkritiek toch op zijn minst), fietsen, en muziek, dat moet het stramien zijn.

Hier op F&O hoeft niets, zelfs geen foto als je die niet hebt, als je dat maar weet. 

***

Bij vertrek kijkt een man vertwijfeld naar de berg vuilnis naast de ondergrondse vuilcontainer. “Het is zo'n mooi systeem,” zegt hij. “Als je het grofvuil op dinsdagavond neergelegt, wordt het woensdagmorgen opgehaald,” voegt hij er aan toe. Ik weet het. “Opvoeden,” noemt hij als oplossing. Misschien denk ik. Het kan ook domheid of onverschilligheid zijn. De burgerzin is er veertig jaar na Lubbers, Thatcher en Reagan uitgewerkt.

Vandaag zie ik een roodborstje onder aan het duin. Vorige week dacht iemand dat ik een gespot vogeltje opschreef. Had ze het niet gevraagd dan had ze in die mooie waan kunnen blijven, nu moest ik zo nodig zeggen: “Nee het is een stukje voor Facebook bij mijn foto's.”

***

Ja ik kon het weer niet laten. Ik moest door de telefoon blijkbaar zeggen dat wij hier thuis de top 2.000 hadden uitgezet bij de laatste nummers, hadden we ook geen last van Danny Vera met zijn Roller Coaster.

Of het liedje smakeloos is en voorzien van een tekst als een afgekloven kippenkarkas dat doet er niet toe. “Heel veel mensen zijn er door geraakt,” was de repliek aan de andere kant van de lijn. Broek tel niet één keer, niet vijf keer maar honderd keer tot tien!

Zelf werd ik maandagavond twee maal geraakt: een keer door de schoonheid van de van Lore Binon en een keer door het laatste live optreden van Aretha Franklin uit 2015 (ze was 73 en dan nog zo'n stem). Het is niet mijn nummer 1, maar ik weet wel wat er bij verbleekt, ook nog als ik tot duizend heb geteld.
























Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.



2 opmerkingen:

Rondetijd zei

De burgerzin is er veertig jaar na Lubbers, Thatcher en Reagan uitgewerkt: klasse.
Wel jammer dat ik die Danny Vera-hype niet meemaak... Neu!!! Niet echt, hoor. Wat een zeem, zeg. Aretha Franklin, bekend (en indrukwekkend). Lore Binon en ook Canvas: aangenaam. Bedankt voor de link.

martin zei

In een wereld waar zoveel mogelijk is en waar zoveel moois is, wordt echteer de platheid geliefd en gezien als emotie, blijkbaar. De verheffing binnen de zuilen is gesneuveld (en dat is aan de ene kant goed, andere andere kant creëert het draken).