Gesprekken
met opa
door Raoul de Jong is een boek uit Nederland in de 21e eeuw. Posities zijn
veranderd. Mensen zijn anders dan ze waren. Maar nog steeds zijn oude
mensen als een bibliotheek met waardevolle kennis, ideeën en
verhalen.
Als zijn opa aan het einde van zijn jaren komt,
beslist Raoul hem dan ook te interviewen. NRC-Handelsblad is geïnteresseerd
in tien teksten. Dat geeft een podium voor zijn woorden.
Het
boek bundelt die teksten tot een eenheid met een begin en
een eind. Het begin is een verzorgingshuis en een terugblik op wat
was. Het einde is … dat laat zich raden.
Als de schrijver
vraagt naar opa's seksuele leven met oma, en hem zelfs helpt met een
opmerking over het verdwijnen van de sprankeling, dan vermoed je dat
er geen antwoord zal komen. Er komen juist hele mooie woorden: “De
seks kan ook juist beter worden. Dat je seks hebt met de hele persoon
in plaats van alleen met de buitenkant. De seks wordt dieper,
plezieriger. Doordat je heel veel eerbied hebt voor hoe je partner
is, helemaal, met alles erbij. Ook dát krijg je er voor terug.”
De
bieb geeft ons voordat hij instort en verbrand mee dat je je eigen
filmscript moet schrijven. Opa en kleinzoon hebben uitgerekend dat de
eerste 65.120 uur heeft gewerkt achter een bureau bij een
oliemaatschappij in Vlaardingen. Herinneringen eraan zijn er
nauwelijks, wel aan uitstapjes met oma en kleinkinderen, en aan
avonturen met vrienden.
Het is het tweede boek van de
schrijver die over de vastgelegde lijnen schrijft dat ik dit
jaar lees. Het andere was Boto
Banja. Net als in dat boek wordt ook hier bepleit om te blijven dansen.
Het zijn boeken om verliefd op te worden.
Dat hij bevriend
is met Édouard
Louis,
de
schrijver van Ze
hebben mijn vader vermoord,
maakt dat ik deze liefde nog minder als een vergissing zie, want ook
dat was een geweldig boek. In dat boek maakt de vader een draai en
biedt de zoon in vitrool gedoopte hoop, zonder de moeilijke passen te
vermijden. Hier is de behoudende opa open gaan staan voor wat anders is.
Louis zegt dit weekend in NRC-Handelsblad: “We
moeten er weer trots op durven zijn niet geliefd te zijn.” Paradoxaal genoeg maken juist dergelijke uitspraken hem bij mij geliefd. Schrijvers zijn er ook om mijn script te beïnvloeden, aan de kaak te stellen, en niet alleen om me te vermaken. Dat gebeurt ook enigszins in De gesprekken van De Jong met zijn opa.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten