vrijdag 25 augustus 2017

Groene mol; Noordoostpolder aan de glasvezel (slangen 25)



Bij een put staat een man. Hij trekt wat aan de groene draden om hem heen.
Een kilometer verderop staat weer een man. Hij is bezig zijn boeltje in te pakken.
“Mag ik wat vragen,” het antwoord denk ik al te weten, “waarvoor zijn die kabels?”
De man antwoord: “Voor glasvezel.”
“Hoe gaat dat dan?” ga ik door, want ik zie de groene glasvezeldraad verdwijnen in een roze slang, maar begrijp het niet meteen.
“Dit is nieuw,” zegt hij in gebroken Nederlands, maar trots, “de draad wordt een kilometer ver onder de grond geblazen door dit apparaat.”
Het is nauwelijks voorstelbaar. Ik moet aan een mol denken, maar laat het achterwege om te zeggen: “als een groene mol.”
Iets verderop staan mannen als vanouds een sleuf dicht te gooien. Maar ze zijn ook daar onder de weg doorgegaan zonder een spoor achter te laten.

Geen opmerkingen: