woensdag 15 december 2021

Ziende blind

Het kwam er niet van om een wapenhandel stukje voor dit blog te schrijven. Dat is wonderlijk want wel heb ik iedere dag tijd voor een groot aantal tweets.

Vandaag een tweet over de 800.000 Covid doden in de Verenigde Staten. Ik vraag me af wanneer de medische patenten op vaccins worden beëindigd om ook het Zuiden in te enten (in het belang van allen) of dat er misschien een vliegdekschip minder ($ 13 miljard p.s.) wordt gekocht om vaccins te kopen en te verspreiden.

Een andere gaat over hoe de autoritair geregeerde landen een zegen zijn voor de militaire luchtvaart industrie. Zowel de Europese Typhoon (EFA) gaat er over de toonbank en de Verenigde Arabische Emiraten onderhandelen over de koop van Amerikaanse F-35 Joint Strike Fighters (je weet wel die Nederland ook kocht) en Reaper drones.

Dat Nederland een rol speelt als leverancier van onderdelen in dit spel zie je niet. Je moet het weten. Want de Nederlandse overheid rapporteert wel braaf alle export van militaire goederen. Maar de onderdelen worden in het beste geval specifiek benoemd als voor de Reaper en F-35's, meestal als vliegtuigonderdelen, en ze gaan naar de Verenigde Staten, verder niets. Zo ben je ziende toch blind.

Daar komt dan nog bij dat het nieuwe Kabinet nu al in het Coalitieakkoord belooft dat Nederland een actieve rol gaat spelen
“in de Europese ontwikkeling van defensiecapaciteiten, en [aan]sluit daarvoor bij de groeiende consensus over wederzijdse erkenning van vergunningen.”
Dat betekent de Frans-Duitse as, die vooral bedoeld is om zonder Berlijnse hinder Parijs producten van Frans-Duitse makelij te laten exporteren en een einde aan een enigszins terughoudend Nederlands wapenexportbeleid.

(Mijn tweets: https://twitter.com/martinbroek)

***
Wat niet stilstaat tijdens deze 5 tot 5 lockdown is de bouw en graverij. Twee keer zit er een omleiding in mijn korte tocht. Maar werk overdag gaat dan ook gewoon door.

Het is lekker warm; 11 °C zie ik op een thermometer net buiten Amsterdam.

***

De geluidskwaliteit van deze YouTube is niet heel hoog, maar je krijgt wel een indruk hoe jazz, funk, hiphop en dans samen een geweldige show maken. (Of luister naar dit concert van inmiddels al weer meer dan elf jaar geleden.) 

Ik bestelde de laatste CD Steve Coleman Live in the Village Vanguard bij Bandcamp (er valt iets te luisteren onder deze link) in de Verenigde Staten. Het duurde even voordat hij binnen was, maar dan heb je ook flink veel – meer dan 2 uur en vooral geweldige – muziek voor je € 20.


Judasoor


Sch-10









Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Het is schandalig, Martin, hoe wij de vaccins en de patenten voor ons zelf houden. Met patenten alleen schiet je niks op, zegt onder andere de Nederlandse regering. Als je de kennis niet hebt, heb je er niks aan. En wij maken dus uit dat zij de kennis niet hebben en dus niet gebaat zijn met patenten. Nog steeds heb ik ook geen goeie reden gehoord waarom zij ook geen vaccins moeten hebben trouwens.

PS Heerlijke muziek.

martin zei

Twee weken geleden een lab in Zuid--Afrika op TV. Ze waren daar zelf maar begonnen om een vaccin voor Afrika te ontwikkelen. Ze dachten er een jaar voor ndig te hebben. Zo'n verhaal bijt in je ziel. "Intelectual property" is het kernbegrip, desnoods over lijken.