woensdag 5 april 2023

Aan Alles?

 


Er zijn vier dingen onderweg die door mijn hoofd spelen. (Er zijn er veel meer maar je moet het aantal flarden beperken).

a) Voor het eerst zie ik dit jaar een pinksterbloem. Altijd fijn. Haar zusje, het koolzaad, spreekt minder aan. Misschien omdat het langer bloeit, algemener is of dat tussen roze en lila als kleur specialer.

b) Door een tekst die ik gisteren las let ik weer eens beter op de bomen. Dat is een mooie, en die wat is die bijzonder en wat ken ik hem al lang. Oude eiken kunnen wel 2300 vormen van leven herbergen. Dat is een eindeloze bron van intrigerende verhalen.


c) In 2007 kocht ik nieuwe schoenen. Ze zaten me als gegoten, beter dan alle andere schoenen die ik me kon herinneren; geen pijn maar gemak. Ze werden twee maal verzoold. De laatste tijd werden ze met ductape bij elkaar gehouden om op de hometrainer te zitten. Aan alles komt een eind. Er zijn nieuwe die bijna net zo lekker zitten. Het voelt als een metafoor.



d) Maar aan Alles? Vanmorgen luisterde ik naar een inleiding, bijna een preek, die een een appel deed op het verstand in plaats van stoere koste-wat-kost principes. Niet iedereen zal het met het verhaal eens zijn, maar luister eens en denk erover. Het is een verhaal dat je niet vaak hoort.

De koolwitjes fladderen, de pijltjes zwemmen en de ooievaar gluurt. Het voelt alsof het al bijna zomer is. Iets om naar uit te kijken.


Geen opmerkingen: