maandag 19 juni 2023

3 – Chalon-sur-Saône -> Matour (9 juni 2023)


Het was een rustig-aan-dag. 's Morgens wachtte ik op mijn chocolade croissants. Ze werden om 8.00 uur gebracht (dat bekent laat op pad) en ook 's middags stopte ik al vroeg. De ruim 200 km van de dag ervoor zaten in de benen.

Het eerste stuk ging naar Cluny. Mijn tempo lag laag. Daar begon eigenlijk mijn tocht Eindhoven-Barelona deel 2, Westelijke route pas echt.

De schrijver ga je een beetje leren kennen door de hele dag met zijn gidsje op pad te zijn. Al na 9 kilometer verwenste ik hem. Hij stuurde me een boerenspoor op:
“slecht weggetje en veel remmen helaas,” lees ik (voor citaten sta ik niet in, daarover later meer.) Bijna ging ik denken en nog steeds – dat ik een verkeerde weg insloeg (de Chem. des Poiriers, want er was nog een klein weggetje bij Mazille, de Chem. des Naudins dat beneden op dezelfde weg uitkwam) zo onbegaanbaar was het: brandnetels, gras en bramen. Remmen? Nee afstappen. Ik had met mijn eigen route van twee dagen eerder mijn lesje geleerd. 's Avonds doen mijn benen nog zeer van de histamine en mierenzuur. Op de camping was een tachtigjarige man verrast: nee de gidsjes zijn goed volgbaar; een kennis van hem fietst er een na, zo vertelt hij tijdens een eindeloos gesprek. Na het zwemmen naast de camping had ik me al lang weer verzoend met die misser van mijn gids of mijzelf. 

Cluny heeft een bijna magische klank gekregen in mijn hoofd. De weg er heen ben ik twee maal opgefietst: een keer als einde van de tocht, en nu naar het begin van de volgende. Het ging ook een keer afwaarts naar mijn buiteling met hele hebben en houwen in het Canal du Centre.

Verder is er niets. Geen oorlog (wel klimaat). Geen wapenhandel en politiek. Geen druk om te moeten. Trappen, doorgaan en heel blijven, verder niets. Dat doelloze geldt denk ik ook voor de ouderen die
in deze tijd van het jaar het grootste deel van de campingbevolking uitmaken met caravan of camper.

van site


Geen opmerkingen: