dinsdag 20 juni 2023

8 Attuech → Adissan (14 juni 2023)

Hoosbuien komen naar beneden als in de tropen. Wegen worden beken. Grint, stenen, en grond van de kant spoelen de weg op. Mijn eerste schuilplek is een vensterbank onder zonnescherm voor een winkel. Het ging steeds meer lekken. Als het wat droger wordt en ik vertrek blijkt die opklaring maar voor even. Het barst weer los. Het overhangende deel van een kantoor biedt wel bescherming. Het was niet de eerste bui, maar wel de zwaarste.


Al mag een eerdere regenbui vandaag in een gebied dat de woestijn wordt genoemd – en ook al zo idioot prachtig was – en waar aan de voet Saint-Guilhem-le-Désert ligt er ook zijn. De klim naar de top van de woestijn ging wel in de hitte. Onderweg vermaakte ik me met het kijken naar de luzerne vlinders die zo'n prachtig kleuren combinatie hebben bij opgeslagen vleugels en ik zag een groepje rode wouwen en een slechtvalk die zich naar beden stortte. Wat meer kan je wensen.


Misschien is het grootste nadeel van al die nattigheid dat mijn toch al hopeloze navigatie (zo heet je weg vinden tegenwoordig, ook voor de fietser) helemaal de mist in gaat. De grootste fouten maakte ik met die nattigheid. Ook nu weer. Zo deed ik weer zeker 30 km extra vandaag. Een stuk ging ik af tijdens de regen. Goede weg. Oppassen voor auto's en troep. Fout. Weer terug, maar te ver. Weer terug. Bij de juiste weg wilde ik mijn gids pakken om te controleren. Gids weg. Boven laten liggen. Weer terug om hem op te halen. Ja zo is Spanje nog ver.


Verder valt me op dat ik nog al snel in de paniek modus schiet. Dat is niet de meest efficiënte houding. Dat speelt overigens breder dan bij het vinden van de weg. Ook denk ik regelmatig iets kwijt te zijn, wat er gewoon nog is. Er gaat wel best veel kapot, zoals de telefoon. De houder ervoor is afgebroken. Wanneer een sluiting van mijn fietstas is gebroken, geen idee. De kilometer teller heeft de 100.000 km net niet gehaald en kan weg. Hij functioneerde nog als klok. Vakantie vieren is ook problemen oplossen.

Ik werd weer eens voor homo uitgescholden. Kennelijk afgetraind, gebruind en niet als 'gewone' man gekleed. Dus het zal wel een homo zijn en die moet je uitschelden. Een jaar of tien gelden overkwam het me regelmatig, vooral op de Veluwe, en dan dacht ik dat kun je wel denken, maar … Nu heb ik zelfs dat niet meer en denk alleen sneuneuzen.



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Sneuneuzen;-)

Jij liever dan ik… het lijkt me heerlijk om een fietstocht te maken, maar dan graag in gezelschap zodat niet alle problemen op mijn schouders terechtkomen

Assyke

martin zei

Ik vind het heerlijk om als ik doms doe, iets tegenkom zelf mijn plan te kunnen trekken. Als het echt moeilijk wordt is er altijd nog whatsapp.