vrijdag 31 mei 2024

2 - Roetgen - Wallendorf: Stroom (25 mei)


Aan de oever van de Luxemburgse Sûre zie ik het water voorbij stromen. Vanaf de overkant heet het riviertje Sauer en daar ligt Duitsland. En voor nog meer onduidelijkheid, de Our stroomde er net in en die heette vroeger in het Duits nog Ur. Maar waar gaat dat water naar toe? Naar de Moezel? En dan? In de Rijn? Dan zou ik op een waterlelieblad kunnen gaan zitten en bijna naar huis drijven en bijvoorbeeld in Arnhem de trein nemen.

Onderweg kwam ik een man tegen die hout stapelde om een droge voorraad voor de winter te hebben. Het zag er pittoresk uit en ik stopte voor een foto. “U bent de enige niet,” begon hij tegen me te praten om voorlopig niet meer te stoppen. Hij fietste vroeger ook, zoals  naar Oostende en zelfs Santiago de Compostela. Nu is hij daar te oud voor, achtentachtig.


“Ich gehen weiter,”
zei ik tegen de Duitstalige Belg en scheurde me los van de praatgrage houthakker. Hier spreken ze Duits, daar spreken Frans, gaf hij me nog net mee. Het deed mij even aan Afrika denken: hier Wolof, daar Peul en iets verderop Mandinka, allemaal op een zakdoek.

Het hele eerste deel van de tocht liep langzaam omhoog via dezelfde voormalige spoorbaan van gisteren. Het was er druk op zaterdag met fietsers en lopers. Later op de dag kwamen hele peletons voorbij. Maar het had veel drukker kunnen zijn. De nattigheid had ook zijn voordelen, de rust, dit los van dat het de hemel gekleurder, en de wereld groener en wat koeler maakte.


                                       (Moslsheim moet Molsheim zijn.)






“Geint riets”

Van Luxemburgse Piraten Parij affiche. Het handelt over wat een van de grote thema's zou moeten zijn voor de volgende verkiezingen. Tegen rechts. Al blijft dan wel de vraag: hoe?

Geen opmerkingen: