vrijdag 31 mei 2024

4 Malling - Mittelsheim: Verbouwing, gesloten, vriendelijk (27 mei)

Onderweg vielen me de omgekeerde plaatsnaambordjes op. Je kijkt even gek, maar het went snel. De tocht ging door een zeer dun bevolkt agrarisch gebied. Boerenprotesten kon je dan ook raden. Dat bleek ook zo te zijn. Het 180° omkeren begon in oktober 2023. Je kan aan de ene kant begrijpen dat mensen meer steun van de overheid willen in plaats van meer regeldruk, maar regels tegen de natuur verpestende of ziek makende gifstoffen zijn geen voorbeeld van falend overheidsbeleid, maar juist het terugdraaien (nationaal en Europees) van de maatregelen onder de boerendruk zijn dat. De slachtoffers ervan – of dat nu planten, dieren of mensen zijn – hebben het nakijken. Niet alleprotest is positief.

Laat arriveerde ik op de camping. Er was niemand meer op de receptie. Er waren wel twee nummers om te bellen. Ik had weinig hoop. Brutaalweg ben ik het tentje op gaan zetten. Energie om verder te gaan was er niet. De campingkosten waren duidelijk en er was een brievenbus. Betalen dus geen probleem. “Ja goed zet u daar en daar uw tent maar op,” kreeg ik even later telefonisch toch te horen. Gelukkig was dat net de plaats die ik zelf al uitgekozen had.

Dit was de derde camping die ik deze dag aandeed. De eerste werd geheel verbouwd. De oude huisjes waren al dichtgetimmerd en de nieuwe chalets waren in gelid opgesteld, als scholeksters tegen de dijk. De receptie had alleen nog een buitenkant.
“Dit is bouwterrein en U moet het verlaten,” meldde de vermoedelijke eigenaar. De man zei wel zes keer vriendelijk dat hij niets voor me kon betekenen. Bijna alsof hij wilde dat ik boos werd of juist ging huilen. Of had ik moeten aandringen? Je had geen scherpe blik nodig om zijn woorden te begrijpen. Dus ik legde me er vrijwel meteen bij neer.

Bij de volgende camping 14 km verderop was de receptie gesloten. Bellen. Binnen hoorde ik mensen en het overgaan van de telefoon. Er werd niet opgenomen en er kwam niemand naar buiten. Na drie keer ben ik maar weg gegaan. Op een bankje bij de kerk bedacht ik me wat te doen. Op 24 km afstand was nog een camping. Water zou een probleem kunnen worden. Op het moment dat ik het bedacht, zag ik een kraantje aan de kerkwand. Zo zie je maar zelfs atheïsten doen hun voordeel met een godshuis. Dat werd die derde. Het trappen ging. Maar vermoedelijk heb ik toen teveel van mijn tere huidje gevraagd.

Het bleek ook dat ik mijn telefoonoplaadkabel verloren was. Vermoedelijk op het pad dat op verschillende plekken meer een sloot leek. Het begon zo mooi en was goed onderhouden. Dat veranderde. Mijn fiets viel toen ik er nog moeizaam zo handig mogelijk verder probeerde te komen door langs de vol geregende karrensporen te stappen in plaats van er doorheen en met stevige stap op een plek die houvast bood. Er was in mijn gidsje wel gewaarschuwd voor het pad (en het kon ook om over de asfaltweg), maar dat ging over de ondergrond; niet over wateroverlast. 

Dit was alleen te doen voor onverschrokkenen of mensen met seizoen 2023-24 duinervaring. Er zat nog net geen vis in, maar een kikker sprong er weg. Op de camping aan het water hoorde ik ze weer. De kwakers leken wel het thema van de tocht te worden. De volgende dag zou ik bij Niderviller zelfs het beekje de Rotte een paar keer passeren.

Hoe langer we wachten, hoe meer problemen we veroorzaken.

Uit
'EU-plan tegen bestrijdingsmiddelen definitief van de baan,' door Noémi van de Pol (NU.nl, 6 februari 2024)

Geen opmerkingen: