vrijdag 3 mei 2024

Red ons


Red ons groen vraagt een sticker me. Onderweg had ik me verheugd over de zang van vogels: van de merel, via de sprinkhaanzanger en de nachtegaal tot wat onbekenden. Allen balsem voor een zielige ziel.

Groen is gras. Onder groen valt zeker de gevlekte aronskelk waar ik naar keek. Groot en groen, maar nog zonder bloemen. Maar groen is ook het viooltje, al valt dat juist op door zijn andere kleuren. Zijn het geel op de grond gezakte blad en de stelen van het armbloemig look nog groen? Of moet dat bloempje weer een maand of tien wachten voor het erbij hoort? De rode tulpen die horen er zeker niet bij, die zijn een agrarisch product.

Red het gezang zou ik dan ook nog willen roepen. Dat maakt de wereld eveneens mooier. En het een kan niet zonder het ander; zo'n vogel zit ook graag in boom of struik (nog los van het voer dat er te vinden is).

---

Onderweg dacht ik met de storm om mijn hoofd aan het liedje van Neil Young dat ik deze week op mijn X zette: Ohio.

Tin soldiers and Nixon's comin'
We're finally on our own
This summer I hear the drummin'
Four dead in Ohio
Het is weer raak. De eerste gewonden zijn er al. Laten we hopen dat het nu niet zo ver komt.





Geen opmerkingen: