vrijdag 31 mei 2024

5 - Mittelsheim - Molsheim: vogelzang (28 mei)


Nee dat doe'k niet. Niet omrijden voor een grote supermarkt. Gokken op Sarrebourg, eventueel Molsheim of een andere plaats op de route. Het ontvolkte land van een dag eerder betekent niet dat er verder ook niets is. Zo was het in de eerste de beste Tabac al raak en kocht ik een nieuwe télécharger. Dat betekende dat ik kon blijven navigeren met mijn telefoon en een teken van leven aan het thuisfront geven.

Gisterenavond bleek mijn opblaaskussen plotseling lek. Ik had het al jaren. Als je vroeger je kleren niet goed opvouwde om als hoofdsteun te dienen, lag je een hele nacht slecht. Zo'n opblaas kussen is dan ook een uitkomst. Als ik even de route verlies en een andere weg neem, rijd ik langs een winkel waar ze verkocht worden. Dat en eigenlijk alles ging lekker. Behalve dat verdwalen. Het gebeurde kort nadat ik langs de flesovens (les four bouteilles) ging waar vroeger porselein en ander aardewerk werd gebakken (nu nog dakpannen elders in een moderner deel).

Ik durfde de weinige stroom die ik nu nog had niet te gebruiken en ging via een bosbouwweg steeds dieper tussen de bomen. Nadat mijn band vervangen was, lek gestoten tegen de grove steenslag, toch maar een blik op de navigatie. Mis. Het duurde even voor ik weer op het rechte pad was. Soms krijg ik in dergelijke situaties de pé in, maar dat helpt zeker niet en maakt het zelfs minder. Het hoort er blijkbaar bij. Dus verhelpen, een uitweg zoeken en verder.

Veel dieren gezien op deze tocht? Ik zag vandaag een ree. O nee het waren twee afgeknapte stammetjes. Gisteren zag ik mensen en dat was een kerktoren die boven het pad uitstak. Nee, ook niet, maar een schoorsteen van een huis. Maar zo lang ik een haas op zijn bewegingen herken, hoor je me niet klagen. Lezen op afstand wordt problematisch. Maar er was dus die kikker van gisteren, een rode wouw, waarschijnlijk een kiekendief, buizerds, een voorbij drentelende egel, muisje over het pad, het harde roepen van de koekoek naar die wat verderop, het geklepper van ooievaars vlak naast de camping. Dat is er toch vooral: het gekras, gefluit, gekoer, geroep, en zang van vogels. Oh wat zou het kaal zijn zonder hen.


Zelf zong ik bijna als vanzelf luid 'Alle die willen te kaap'ren varen'. Het ging lekker naar beneden. Heel plezierig.





We believe that no people can long prosper in isolation, that all must rise together or sink separately

Uit:
scriptie door Christian Troy Roemer: Finding Steinbeck's Utopia in Cannery row and Tortilla Flat.

Mijn korte bespreking van Cannery Row.

Geen opmerkingen: