Vorige
week keek ik naar de de documentaire Home Game van Lidija
Zelovic. Op de
pagina van Human wordt gesteld dat de documentaire het leven
van regisseur Zelovic en dat van haar “ontheemde familie
portretteert nadat zij in 1993 van Sarajevo naar Nederland
vluchtten. In een tijd van toenemende druk op het migratiebeleid
en politieke verharding, is de documentaire relevanter dan ooit.”
Voor wie hem nog niet gezien heeft: kijk.
Naast een mooie
blik naar binnen viel me een fragment op waarin het fascisme van
bijna een eeuw geleden werd vergeleken met de extreem rechtse
ideologie van de PVV. De 'partij van Wilders' is ook gedeeltelijk
socialistisch, meende haar zoon. Ik weet niet meer zeker of moeder
Zelovic dit beaamde, tegen sprak ze het niet. Daarmee werd
een beeld bevestigd dat de partij graag uitdraagt, echter zonder
de daad bij het woord te voegen. Het stemgedrag op sociaal-economische onderwerpen is doorgaans verre van links. Het
wordt tijd dat we politiek beoordelen op wat gedaan wordt en niet
op wat gezegd wordt om ons voor een stroming te werven.
Verder
waarschuwt Lidija Zelovic tegen de polarisatie die van stromingen
als die van de PVV uitgaan. Ze heeft gezien wat dit met een land
kan doen. Wat in voormalig Joegoslavië gebeurde na de dood van
Tito zou haar leven kleuren. Waarom voorkomen wij dit niet en
lijken we op een gescheurde samenleving af te racen? Is de oorlog bij
ons zo lang geleden? Denken wij dat politiek een speeltje is voor
in de kroeg, aan praattafels en in de kranten?
Ze levert
met die waarschuwing een waardevolle bijdrage aan een gesprek dat
aan kracht moet winnen. Hoe bestrijden we de destructieve krachten
van FVD, PVV, JA21, BBB en stroningen binnen de VVD. Hoe moeten we
reageren op visies binnen 'nomale partijen' die door mee te
bewegen de extremisten willen bestrijden door vissen uit hun
vijver te vangen?
*** Op de fiets. Meteen in het
Westerpark is het al mooi door de verkleurde bomen. Als ik
onder de Westrandweg door ben gefietst dan zie ik een koolwitje fladderen.
Het is 15½ º C.
Dat is
voldoende. In de duinen bloeien nog steeds enkelen planten van
het trosglidkruid,
de meeste staan in het zaad.
Als ik bij mijn bankje ben
aangekomen en mijn schriftje pak, stopt een man voor een praatje. Hij is 85 jaar oud en was vroeger een actief
wielrenner. Hij haalt herinneringen aan een maat van hem op, 1,90
meter met een sierlijke stijl: Piet
Steenvoorden. Die was werd in 1957 nationaal kampioen bij de amateurs op de weg. Hoewel hij al
in 1989 overleed spreekt de man met levende en enthhousiaste herinneringen over Steenvoorden. Als ik zeg dat ik het opschrijf komen
er nog meer regionale wielerhelden. “Voor
de volgende keer,” houd ik dit af.
*** Welk nummer zal ik kiezen. Er is The
Separatist Party, een heel album vol met muziek van Mike Reed
op drums en slagwerk, Rob Frye op tenorsaxofoon, fluit en
slagwerk, Cooper Crain op gitaar en synthesiser, Dan Quinlivan
eveneens op synthesiser, Marvin Tate zang, en Ben LaMar Gay op
kornet, bugel en slagwerk.
The Separatist Party is het
eerste deel van een cyclus van drie albums met een gevarieerde
groep muzikanten, die thema's als innerlijke en uiterlijke
menselijke isolatie behandelen. Reed is zelf een
gemeenschapsbouwer geweest, zowel door muziek te maken als door
die te presenteren. Hij beschouwt het leiden van een band als een
creatieve daad, zo lees ik op
Bandcamp.
Laat ik het minst gladde liedje nemen: Hold
Me, Hold Me.
Het fietspad naar de stalling naar Paal 57, waar twee naaktstranden (die van Bloe- mendaal en IJmuiden) pal naast elkaar liggen, raakt steeds meer onder het stuifzand.
Het zou fijn zijn als beheerder Natuurmonumenten daar met enige regelmaat wat aan zou doen of vrijwilligers voor regelde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten