dinsdag 20 augustus 2013

Onhandig zo'n goudmijn


"U zult het al gemerkt hebben. We rijden langzamer dan normaal. Dat komt omdat er een goederentrein voor ons rijdt," klinkt het uit de luidspeakers in de trein tussen Amsterdam en Amersfoort. Wie regelt zoiets?

Zes minuten overstaptijd leek genoeg. Als we in Amersfoort aankomen hebben we nog 10 seconden om van spoor 2 naar 5 te komen, uit te checken bij de NS en er weer in bij Syntus. Treinreizigers die gebruik maken van verschillende aanbieders moeten die immers afzonderlijk afrekenen (zonder dat daarvoor een technische noodzaak is). Dat betekent twee keer in- en twee maal uitchecken op een korte reis en twee maal instaptarief betalen. Ik maan mijn zoon tot spoed. Door die haast vergeten we het in- en uitchecken in Amersfoort.

"Ik heb gewacht," zegt de conducteur van de Veluwelijn vriendelijk. Zo komt mijn zoon - ik bijf in Amersfoort - wel op tijd aan in Ede. Waar hij denkt uit te checken. Omdat hij niet incheckte in Amersfoort doet hij dat nu. Dat worden twee boetes op een reis. Hij gaat terug naar het station om nog even uit te checken. Eén boete minder. Nalatigen leveren de vervoersmaatschappijen toch al  30 miljoen per jaar op. 

6 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Ja, wat is dat een rotstreek, ons geleverd door de regering.

martin zei

Volgend jaar moet het verschillende vervoerders probleem opgelost zijn, zo werd al in 2011 besloten.

Jan de Stripman zei

Het zijn de zegenrijke voordelen van de privatisering...;o(

martin zei

Jan Syntus heeft wel een heel prettig treintje: knus en comfortabel. Dat zie ik niet zo snel bij de NS.

Anoniem zei

Ik zag het gisteren ook in het programma "De rekenkamer".

martin zei

Zie pas nu je reactie. Hoorde ook n.a.v. dat programma dat vrijwel iedereen de mist ingaat bij het overstappen van de ene naar de andere vervoersmaatschappij. Georganiseerde diefstal daar lijkt het op.