maandag 20 augustus 2018

5 Fietsverbinding



Fiddlers Green door Ray Lonsdale, 2017
Nog niet naar het strand geweest. Vandaag dan. De anderen gaan met de metro. Ik ga op de fiets langs de kustweg (B1058) naar het oosten. Aan die weg wordt gewerkt. Fietsen wordt daardoor bemoeilijkt. Voor het eerst zit ik met een pratende navigatie (oortjes) op de fiets. De razende auto's maken de vrouwenstem onverstaanbaar.

Het strand is fijn ouderwets rustig, bewaakt, met rode haarkwal (Cyanea capillata, die bij ons niet voorkomt) en met 'n zeer populair – gezien de lange rij – fish and chips tentje. Aan de zuidkant van de rivier is nog een strand, en een pontje is er naar de overkant. Bij het fietsen langs de oever struikel ik over de bouwputten; we missen daardoor een pont. Aan de overkant is het al te laat om nog iets te doen.
Rode haarkwal

Als ik ook op de terugweg de pont net mis, zie ik dat er een voetgangers- en fietserstunnel is. Hij wordt netjes aangegeven op de opvallend blauwe fietsbordjes (ligt op route 14). Als ik bij de tunnelmond zou moeten zijn dan zie ik die niet. Zoekend rijd ik rond. Vraag er naar en hoor dat de tunnel al vijf jaar buiten dienst is. Er rijdt een busje naar de
overkant door de autotunnel; de fiets kan achterop een karretje, vastgemaakt met een stukje versleten spanband.

Zo heb ik weer avontuur, maar de mannen die naar hun werk op-en-neer fietsen hebben meer aan voldoende spanbanden en een reparatie van de tunnel. Zouden de mensen in de nieuwe appartementen aan de noordoever geen behoefte hebben aan zo'n fietsverbinding?

Geen opmerkingen: