maandag 9 augustus 2021

Opdracht te zwaar


 

Bij vertrek alweer een vlinder in het trappenhuis. Geen wonder: de wind waait recht tegen. De ene na de andere bui trekt over en ik wordt nat en droog weer op en dat steeds opnieuw. Gelukkig kan ik droog onder de Maas door. Op de Otter, de pont van Rhoon naar Oud-Beijerland over de Oude Maas, vertelt iemand tevreden dat het de hele dag nog niet heeft geregend. Het pontje gaat niet zo vaak en ik moet lang wachten. Vervolgens ard op de trappers tegen de stevige bries om de pont van 17.00 in Nieuwendijk naar Tiengemeten te halen. Mislukt. Opdracht te zwaar.



Bel om te vragen of ik mijn pizza later kan halen. Lukt. Stipt op tijd is hij klaar. Aan de waterkant, met zicht op behaard hout, eet ik hem op. Besef dat de camping op het eiland (dat voelt als een Waddeneiland zonder scholeksters en wad, maar wel met de rust en boot om je er te brengen) dicht is bij de plek waar ik als tiener opgroeide. Google maps rekent uit dat het met vleugels 11,41 km zou zijn naar mijn oude zolderkamer. Er zijn geen winkels, weinig auto's en wel vogels, insecten en bloemen (één ken ik niet). Het is een prachtige en fijne plek. Zowel mijn zus elders als ik daar viel de altocumulus op (al wisten we beiden niet dat het zo heet.) Te zwaar was alweer vergeten.



Volgende dag naar familiefeest. Rijd een stukje te ver en neem een pontje bij Puttershoek naar een oever waar ik juist niet moet zijn. Maar er vaart daar al een pont sinds 1439 die vertrekt uit een prachtig klein haventje en ik had hem nog nooit gehad.

Boot over de Oude Maas om weer aan de goede kant te komen. De tunnel onder de Kil door is dalen en klimmen voor stevige kuiten, zeker met een tent.

Na het feest, snel voor de bui de tent opzetten. In de WC de boodschap gericht aan mannen om te gaan zitten tijdens het wateren. Vreemd; weet nog wanneer ik voor het eerst een dergelijk briefje zag hangen, in 1987 of 1988. Het was in een huis in een stadje aan de Lek waar ik ging vergaderen.

Op de camping deden de wind in de bomen, de regen op het tentdoek en de ganzen 's nachts een wedstrijd – de plaatselijke jeugd had het al opgegeven – wie het meeste herrie konden maken. 's Morgens stond er water in de boot die me over het Wantij weer naar de vaste wal moest brengen. Onderweg zo efficiënt mogelijk naar huis, net geen 100 kilometer en met de wind achter. Dat scheelt.





Schinkeleilandpark.

Als je net van Tiengemeten komt, dan valt dit op.


Pont St. Antonius komt aan op Tiengemeten.

Waterbus over de Oude Maas naar Dordrecht.


De Putter over Oude Maas.


Geen idee.





Altocumulus boven Tiengemeten.




Geen opmerkingen: