woensdag 4 augustus 2021

Hompen





Laten we eerlijk zijn we weten wel wat me moeten doen, maar we doen het niet. Schiphol verwacht eind 2023 bijvoorbeeld al weer meer passagiers dan voor de lockdown. Het CBS noemt de Passagiers op luchthavens van nationaal belang, niet dat vermindering van de passagiersstromen van globaal belang is. Met 'we' bedoel ik hierboven overigens wij als samenleving en niet de individu perse (velen doen pas wat als vadertje Staat ze als kleine kinderen bij de hand neemt en daar ligt dan ook de verantwoordelijkheid).

Het IPCC stelt het volgende voor: het uitfaseren van steenkool, meer energie uit duurzame bronnen, elektriciteit in transport (zeer problematisch in luchtvervoer), en het verminderen van de 'carbon voetafdruk' bij het voedsel dat we eten (geen vlees en vis). En verder hoe zuiniger we zijn, hoe meer mogelijkheden we hebben (zie faq 2.2).

Gisteren wist ik al welke sticker het deze week ging worden. Er kwam op Facebook een uitnodiging voor een klimaatkamp. De organisatoren schrijven:

Na een jaar van online en decentraal actievoeren is het eindelijk weer tijd om massaal (corona-proof) samen te komen! Deze zomer, van 11 t/m 15 augustus, organiseert Extinction Rebellion (XR) 𝐞𝐞𝐧 𝐠đĢ𝐨𝐨𝐭 𝐤đĨđĸđĻ𝐚𝐚𝐭𝐤𝐚đĻ𝐩 đĸ𝐧 𝐋𝐮𝐭𝐤𝐞đĻ𝐞𝐞đĢ đĸ𝐧 𝐀đĻđŦ𝐭𝐞đĢ𝐝𝐚đĻ.

Het is de ideale manier om met nieuwe en ervaren rebellen samen te komen en ons voor te bereiden op toekomstige geweldloze acties voor beter klimaatbeleid! Iedereen die zich kan vinden in de principes van XR is welkom.

Kan een afbeelding zijn van de tekst 'XRKLIMAATKAMP 11-15 AUGUSTUS LUTKEMEER き ONTDEK HeT PROGRAMMA NU DISCOVER THE PROGRAM NOW'
Zelf ben ik op vakantie en dus moet ik trainingen, inspirerende workshops, leuke muziek, een kamp waar je kan blijven slapen, heerlijk veganistisch eten, een actie en (heel veel) gezelligheid voorbij laten gaan. Zin? Kijk hier.

***

















Het oplopen van het duin vermoeid meer dan de 28 kilometer er naar toe fietsen. Ik zucht en zwoeg en zie dan een hele kleine zeeraket aan de kant van het pad in het zand, ÊÊn bloempje, nauwelijks blaadjes. Zeur niet loop door. Het is maar een eindje naar de zee. Bovendien is het zwemmen je beloning.

In de stalling bij het strand staat een fiets met een sticker die stelt dat de planeet boven poen gaat. Het lijkt een open deur intrappen. Maar helaas is het dat niet en we weten dit allemaal.

***































Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. EÊn of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.


Geen opmerkingen: