donderdag 8 december 2016

NAP + 60 cm







Er komt nog één uitzending van als de dijken breken. Ik heb het eigenlijk wel gezien, maar de die laatste van zes kijk ik toch nog. Als fietser zie ik van Noord-Holland tot Zeeuws Vlaanderen overal kustverdedigingswerken. Dat moet ook wel, want die 60 cm is een voorzichtige schatting. Maar hoe zit dat eigenlijk in Vlaanderen. Daar vallen vooral de appartementen op.

Ook in Vlaanderen van Knokke tot De Panne wapent men zich tegen de gevolgen van de klimaatverandering door zandsuppletie, stormvloedkeringen, dijkverzwaring, overloopgebieden, muren, pieren en kaden. 

In het Masterplan kustveiligheid staat: “dat [dit plan] een afdoende afweer tegen de zee moet garanderen, minstens tot 2050 en rekening houdend met de klimaatsverandering en de stijgende zeespiegel.” In het plan wordt geen verwachte stijging gegeven. Er worden ook al verontrustende drastischer visies ontwikkelt (zie onder verder lezen).

Verder lezen: 
- Zeespiegelstijging: moeten we vrezen voor natte voeten?
- Hoe global warming de kaart van België zal hertekenen
- Wordt Belgische kust op termijn in tweeën gedeeld?
- "De Panne en Nieuwpoort opgeven om rest te redden van stijgendezeespiege"

2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Ik heb de serie niet gevolgd. Uit de aankondiging kon ik me al zo'n beetje een voorstelling maken wat het worden zou en dat leek me niet bijzonder leuk of spannend. Rampen als amusement, dat spreekt me niet aan en gewaarschuwd zijn we toch al wel genoeg...

martin zei

Jan er zaten spectaculaire beelden in de die eerste afleveringen, die mij meeer beeld gaven. Ik weet niet of het rampen amusement is. Mij zette het ook aan tot het eindelijk eens opzoeken wat er Vlaanderen gebeurt tegen de rijzende zeespiegel. Onder verder lezen staan scenario's die ik niet kende.

Er zullen toch echt meer mensen bereikt moeten worden. Anders gaan we van 1 naar 2 graden.