woensdag 19 juni 2019

Dag 7 – Corberon → Collonge



De dag begint in Beaune, voor het eerst zit ik op een terras en drink een espresso. Zal je zien, gaat het net regenen. De drie mannen die gebbetjes maken met chauffeurs - van vermoedelijk dagelijks passerende auto's - en de jonge wijnstudentes nakijken, gaan naar binnen.

Op school moest ik de namen leren van o.a. de wijndorpen in de Cote d'Or, van Dijon in het Noorden tot Santenay in het zuiden. Vandaag reed ik door Pommard, Volnay en Meurssault. Ik had niet kunnen weten dat die drankenleerlessen van mijnheer Angevaren nog eens van pas zouden komen bij het fietsen. Er zijn in deze pittoreske omgeving wel veel sproeikarretjes met pesticiden en witte busjes om mensen te vervoeren die bijvoorbeeld overtollige ranken verwijderen.

Je vergeet vanzelf heel veel als je van die lange dagen maakt. Er is nauwelijks tijd voor reflectie. Op de camping aangekomen eerst sms naar huis, dan eten, douchen, tentje opzetten, wat lezen, misschien telefoon opladen en dan weer slapen.

Met drie navigatiesystemen ben ik in Cluny gekomen: het gidsje (met tekst en kaarten), een gpx-route en in mijn telefoon het OSMand. Die toepassing blijkt met een basiskaart alleen de exacte plaats, richting in vogelvlucht, en faciliteiten (zoals campings) aan te geven. Hoewel 'alleen' dat is zeer onmisbaar. Verder heb ik nog een kaart van Frankrijk voor het overzicht, maar die heb ik nog niet gebruikt.

Ik verlaat het vestingstadje in een regenbui en met onweer dat op een paar kilometer afstand dondert en bliksemt. De eerste kilometers van de terugtocht zijn gemaakt.


Dag 1 – Eindhoven → Tienen
dag-2-tienen-houyet
dag-3-houyet-montmedy
dag-4-montmedy-mandres-aux-quatre-tours
dag-5-mandres-aux-quatre-tours-humes
dag-6-humes-corberon

dag-8-collonge-troyes
dag-9-troyes-amsterdam

5 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Familie van Henk Angenent, de elfsteden-winnaar ?

En navigatiesystemen op de fiets ! In mijn tijd deden we het met een Michelin kaart...;o)

martin zei

Jan in jouw tijd waren de landwegen ook nog landwegen. De B zoveel was rustig en de N zoveel druk. De vorige keren ben ik met kaarten gereden. Nu had ik die niet bij me, behalve inderdaad één Michelin kaart van heel Frankrijk. Jij had misschien ook nog een campinggidsje bij je, Kleine Campings in Frankrijk. Nu zoek je dat op. Dorpen hebben geen winkels meer. Dat betekent dat je er planning nodig is. Ik ben beter in verdwalen dan de weg vinden, en zo'n systeem brengt me waar ik zijn wil. De wereld is echt flink veranderd nu iedereen een automobiel heeft en ik doe ook al mee (Ik laad mijn mobiel op aan de voeding voor de lamp, als ik hem niet teveel gebruik is dat voldoende.)

Mijnheeer Angenet was een keurig man die ons drankenkennis, menuleer en serveerkunde gaf. Als iemand die in zijn vakken uitblonk en die ook wel extra wijnkennis wilde opdoen was ik populair bij de man. Goed dat hij me niet in de Bourgogne heeft gezien met mijn ongeschoren hoofd en hempje zonder mouwen aan. Heb gepobeerd hem terug te vinden, zijn naam staat zelfs niet in ons schooolboek dat de vakdocenten zelf hadden samengesteld, omdat ze dat beter vonden dan de kant-en-klaar boeken.

martin zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
martin zei

Er zijn wel foto's van het restaurant (dit is een paar decennia eerder en de tafels staan anders, maar dat barretje was er ook in mijn tijd (1978-1980) nog) en de keuken (van de kok kreeg ik les (dacht ook Warenkennis).

martin zei

De naam toch verkeerd onthouden. Ik was al niet zeker. Mijnheer Angevaren, niet Angenent.