vrijdag 21 juni 2019

Dag 9 – Troyes → Amsterdam

Het is mogelijk dat dit snel verouderd.
De volgende dag blijkt dat de aangewezen winkel geen sac du transport verkoopt en geeft de mecanicien me een ander adres. Mijn fiets blijkt te groot voor de zak van € 120 (zo wordt een goedkope vakantie snel duurder). De wielen zijn er al uit. Het stuur gaat er ook af (en dat betekent ook handgrepen, remmen, versnellingshendeltjes). Dan steekt alleen nog een stukje voorvork uit de zak.

Naar Amsterdam kan ik niet meer: uitverkocht. Luik lukt nog wel. Van Gare d'Est naar Gare du Nord in Parijs om te beginnen is maar een kippeneindje, maar met fiets in tas en al mijn spullen in twee andere tassen, is zelfs het lopen naar de taxistandplaats al ver en veel overstaptijd heb ik niet.

Ik bereik het moderne station van Luik waar lift en roltrap niet werken. Daar zet ik mijn fiets annex bagagekarretje weer a la improvise in elkaar. Nog een trein naar Maastricht, waar de lift het ook al niet doet (vier Zuid Aziaten schieten toe om me te helpen de fiets naar beneden te dragen) en dan zo'n gele dubbeldekker in naar Amsterdam.

De afgelopen dagen kwamen de vertaalde Moderne Russische verhalen (door Arthur Langeveld en Madeleine Mes, isbn 9789045007205) goed van pas. Moe maar veel opgewekter dan ik vertrok, kom ik weer thuis. Die groove maar proberen te behouden. Wel zoek ik nog even op hoe het zit met de treinen. Een eenvoudig kaartje helpt me verder. Wat als souvenir overblijft is een stukje gravel. Uiteindelijk komt het niet eens slecht uit dat ik een paar dagen eerder terug ben.


Dag 1 – Eindhoven → Tienen
dag-2-tienen-houyet
dag-3-houyet-montmedy
dag-4-montmedy-mandres-aux-quatre-tours
dag-5-mandres-aux-quatre-tours-humes
dag-6-humes-corberon
dag-7-corberon-collonge
dag-8-collonge-troyes


2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Ik heb lang geleden eens een nacht in een hotel in Troyes geslapen, met mijn vrouw. Van het stadje hebben we toen niet veel gezien. Het moet erg mooi zijn, met een middeleeuws centrum. Maar daar heb jij ook niet veel van meegekregen, hè...

martin zei

Een beetje wel. Maar ik ben inderdaad vooral om dat centrum heen gereden. Heb in een parkje gehangen, bij een Turks of Koerdisch eettentje gegeten, mega-store bezocht (ook een wonderlijke wereld) en de Seine is altijd wel aardig om te zien, maar ja de Meusse vind ik ook mooier dan de Maas.

Er waren veel Nederlanders. Ik hoorde de meters WC-papier een keer aan beide zijden afgerold worden. Het niet ophangen ervan vind ik wat zielig, maar WC-papier uit een camping WC ontvreemden nog zieliger.