Er zijn onderwerpen genoeg om te overdenken in het zadel en om op te schrijven bij thuiskomst. In Winteruur las journaliste Liesbeth Van Impe een fragment uit 'Gloed' van Sándor Márai. Prachtig mooi, kijk of lees maar. Het ging over belangrijke levensvragen. Het gegeven antwoord doet er niet zoveel toe, het leven zelf is het antwoord. Zo zou je die tekst uit Gloed kunnen samenvatten. Of ik kan schrijven over het los krijgen van trappers. Dat is geen sinecure. Maar ze moesten er af, omdat ze al weken niet meer soepel draaien. Met wat vaseline op de schroefdraad heb ik er voorlopig iets uit de kelder opgezet, want de nieuwe trappers komen als ik naar het strand trap. Of schrijven over dromen en gedachten. Het idee dat iedereen recht heeft op zijn eigen drone om uit te kunnen zoomen of just de structuur van de omgeving te bekijken. Of over de droom die zo echt leek dat ik bij het wakker worden als eerste gedachte had hoe ik het probleem op moest lossen. Een probleem dat overigens niet bleek te bestaan. Of over het derde boek dat ik kreeg in een paar weken tijd. Dit keer met een opdracht van de schrijfster. Of gewoon een verhaaltje over een oneerlijke mug die zoemt met een e. Het zou ook kunnen gaan over de foto's van bloemen in huis of op het balkon, de rode lichtjes van de esdoorn in de binnentuin. Of de tijdelijke kunst die op hoop van zegen aan iemand werd gestuurd. Een mens zit vol gedachten en beelden; woorden geven daar vorm aan. Uiteindelijk vertrok ik niet. Het knmi had het over windkracht 4. Dat is stevig trappen, maar nog goed te doen. De windradar liet echter zien dat op de plek waar ik altijd heen ga de wind een kracht acht zou hebben. Dat is drie keer zo hard. *** Vreemd om in een kookwedstrijd gewezen te worden op de internationale politiek. Madeeha, een kandidate die de laatste vijf van masterchef haalde, maakte een gerecht dat ze als kind leerde koken in Saudi Arabië, in 1990-91. Haar vader werkte in het land en had een huis met vier kamers, waar veertig Zuid-Aziaten een onderkomen vonden tijdens de Tweede Golfoorlog. Ze maakt tikki, aardappelcake gevuld met spinazie, paneer, en abrikozen. Geserveerd met yoghurt dressing en granaatappel chutney en een salade. Het achterliggende verhaal zocht ik op. De luchthaven sloot. De gastarbeiders konden niet vertrekken. Bovendien bepaalde Riyad dat 85% van hen essentieel werk deed en daarom het land niet mocht verlaten voordat ze hun contracten hadden uitgediend. Opgesloten tijdens een oorlog, ver van huis. Zo leert een kookprogramma naast bereidingswijzen, ook over obstakels in rechten voor gastarbeiders. Masterchef gaat donderdag (8 april) verder, zonder Madeeha die haar aanpassing van een volgend gerecht gebaseerd op een creatie voor de eerste Mogol Vorst wat te ver doorvoerde, volgens de jury. *** | | “Op de belangrijkste vragen geeft de mens uiteindelijk met zijn hele leven antwoord. Het maakt niet uit wat hij tussendoor zegt, welke woorden en argumenten hij aanvoert om zich te verdedigen. Aan het eind, als alles voorbij is, geeft hij met de feiten van zijn leven antwoord op de vragen die de wereld zo hardnekkig aan hem blijft stellen. De vragen luiden: Wie ben jij? Wat wilde je echt? Waartoe was je werkelijk in staat? Waaraan was je trouw en ontrouw? Waarvoor of voor wie was je moedig genoeg of te laf? Dat zijn de vragen. En de mens geeft antwoord naar beste kunnen, eerlijk of leugenachtig, maar dat is niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat hij uiteindelijk met zijn hele leven antwoordt.”
|
Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.
3 opmerkingen:
De muziek, niet echt ontspannend Martin. Werken om er doorheen te komen. Wellicht lukt het een andere keer. Dat vind ik het mooie van minder toegankelijke muziek. Soms klikt het opeens wel en ben je verkocht.
Een kookprogramma met een interessante "dubbele bodem" begrijp ik. Wat een ontdekking. En wat een wereld. Ga je MAdeeha's recept ook nog proberen? Het klinkt smakelijk.
De bovenste twee foto's springen eruit.
Ik heb wel regelmatig dat ik denk meer Indiase gerechten te willen koken, maar het komt er niet van. In haar Mogulmaal had ze een dimpling. Die heb ik ook nog nooit gemaakt. Heb ik China en India in een keer. Dat moet er maar eens van komen.
Je bedoelt de anjer (die vind ik zelf erg geslaagd) en de trappers?
De muziek heb ik vervangen. Vorige week had ik Norma Winstone al geplaatst. Is er weer iets anders om te verteren.
De anjer, inderdaad. Maar ook de trappers. Leuk ze zo "ongebonden" te zien, zonder de verbinding naar hun werkelijke functie. Het deed me denken aan het urinoir van Duchamp.
Een reactie posten