vrijdag 4 februari 2022

Windreis


Dag later weg vanwege de wind. Volgende dag geen storm, maar wel stevige bries. Twee dagen rustig weer. Eén met zon- en tegenlicht. Eén met het inmiddels bekende grijs en de kleuren van de kunst.

Weerbericht gisteren: morgen wind uit het noordwesten. Kwam mooi uit bij een terugtocht zuidoost. Maar de wind waait in de ochtend nog zuidwest en stevig ook. Neem een dubbele vracht op mijn fiets. Geen plaatje gemaakt onderweg.

Thuis al weer snel warm en met genoeg energie voor het bekijken van de foto's. Even nagenieten (ook die van roaring twenties, Museum Kranenburgh). Laat het buiten maar waaien.


Ontwerper Ninamounah Langestraat en Robin Burggraaf zetten onder de naam Ninamoumah vakmanschap in om het couture-vak levende te houden. Materialen komen onder andere van niet meer verkoopbare kleding (deadstock). Voor dit reusachtige model stond Rchie Shazam Khan model. Khan verwierf bekendheid door haar strijd tegen het idee van binaire genderidentiteiten.
Ninamounah
Perfect Proportian/Giant Ant, 2021
Opblaasbaar PVC

Under contruction (My Pussy My Rules/Deepblue) contrasteert met een ernaast staand traditioneel beeld van de vrouw. Volgens het Tentoonstellingsboekje bij The Roaring Twenties neemt Anne Wentzels werk “positie in tegenover het klassieke vrouwenbeeld. Haar buste is voorzien van ferme insneden waarin de woorden 'My Pussy My Rules' zijn te lezen. Terwijl ze verwijst naar een historische beeldhouwtraditie vraagt Wenzel aandacht voor de vandaag nog altijd ongelijke positie van de vrouw: gehavend, maar desondanks sterk, strijdbaar en standvastig.” Het is volgens mij bovenal een claim op zelfbeschikking over het eigen lijf. Ook die aanspraak is nog altijd niet vanzelfsprekend.

Bonne Suits is door stylist Bonne Reijn gestart vanuit het idee kleding te maken die losstaat van geslacht, leeftijd of sociale verwachting. De pakken zijn gemaakt voor iedereen – van heel klein tot heel groot.

 

Duran Lantink heeft met The Bigger the better, 2021, een serie ontwerpen op miniformaat
gemaakt. Het is een manier om tegenwicht te bieden aan het snelle van de hedendaagse mode, gedwongen je wordt beter te kijken om de kleding tot in detail te bestuderen.

Bapdpak man 1920-1925, collectie Het Sterkenhuis

Frozen Cabinet is een opbergmeubel van lexiglas van Sudio Wieki Somers, 2010
Links op het meubel: Kop en schotel, eierstel & beker (geperst glas), Piet Zwart en Hendrik Petrus Berlage, 1923.
Rechts op het meubel:3D prints gemaakt van biopolymeer op basis van diverse micro-algen van Klarenbeek & Dros in samenwerking met Atelier Luma.


Hazentafel, Iris Le Rütte, 2006 (brons en roestvrijstaal)

Selfie. Doopvont, Dick Hubers (keramiek en beton)

Winter akoniet.
Bladeren groot hoefblad.

Flora (godin van de lente), Pauline Eecen, 1995 (brons)

3 opmerkingen:

Rondetijd zei

Interessante expositie. Mooie foto's.

martin zei

Bedankt. Ja heb ik ook eens mode.

Rondetijd zei

:-D Jouw mode is zelfs kunst.