De wind waait met kracht 6 door
de bomen. Het maakt een boel geluid. Toch is de lucht er ook door
schoongeblazen en komt de zon door de wolken. Die heldere lucht was
vooral vannacht prachtig. Vlieland heeft 453 keer zoveel sterren als
Amsterdam; ik zag ze staan en flikkeren aan het zwerk toen ik naar
het WC-gebouw liep. Een nacht eerder regende het de hele tijd. Het
leek me ideaal dat geplens terwijl ik binnen lag, maar was het weer
ook deze nacht zo geweest dan had ik die zee aan sterren gemist.
Nu
nog een dagactiviteit die voor beiden leuk is. Mijn voeten houden
niet van wandelen en de rug van de ander niet van stoempen.
De
vrachtwagen met oplegger uit Harlingen die gisteren met enorme vaart
de hoek omkwam door een waterkering de haven in en me alleen miste
omdat ik pas een seconde later op de plek zou zijn geweest waar hij
me absoluut niet had kunnen zien. Later kwam hij nogmaals roekeloos
een bocht om scheuren. We zagen hem weer aan de andere kant van het
eiland bij het Posthuys. Wat bezield zo iemand? Of mist er juist
bezieling in zo'n mens buiten de geestdrift rond de voet op het pedaal?
Dat Posthuys had vroeger zand op de vloer. Het is vervangen
door een gladde parketvloer. Er naast staat nu een hotel. Vlakbij is
een wandeling door de Kroonpolders. Aan de kant van het natte pad
staan zeeaster, veel lamsoor en zeekraal, en verder in het hele
gebied allerlei kleuren kamperfoelie. Op de eilandjes in de polders
enorm veel vogels en ik telde zo'n 150 lepelaars. Een fantastische
plek, ook al was hij voor zijn oorspronkelijke
bedoeling (landbouw) niet geschikt. De
Kroonpolders zijn in beheer bij
Staatsbosbeheer. Het
gebied valt formeel onder het dorp West-Terschelling. Dat dorp staat nog wel op de kaart in
Vlie-trine, maar ligt ten noorden van de Vliehors in zee opgeslokt
door de golven.
Het plan is geweest om heel Vlieland aan de
natuur over te laten; het niet langer te beschermen voor menselijkebewoning. Dat plan is gesneuveld na protesten van Rijkswaterstaat.
Dat zou er een eeuwigdurende klus mee kwijtraken. Nu is het weer de
dijk achter het dorp die door Boskalis 'op de schop' wordt genomen.
Ik zie een machine de basaltblokken keurig neerleggen. De dynamiek
wordt beteugeld. Nu de mannen achter het stuur nog.
|
|
3 opmerkingen:
Mooi ! Waren de Vlielanders het ook eens met dat 'overlaten aan de natuur' plan ?
Dat verteld het verhaal niet, maar er waren niet veel bewoners over (ik dacht nog 200) en de positie van het eiland was al lang sterk achteruit gegaan in vergelijkking met die van Terschelling (zowel qua scheepvaart als economisch). Het vruchtbare westelijke landbouwgebied van het eiland was al in de golven verdwenen en de vaargeul was oostwaarts geschoven. Er is vast een geschiedenis van van het denken over de Wadden geschreven, waarin de beweging van de eilanden een gegeven was, maar waar mee geleefd moest worden.
Nu verdwijnen overigens ook eilanders. De huizen zijn te duur: er komen pensionado's met geld voor de rust. Het verbaasde me dat je nog vmbo, mavo en tot klas 3 havo/vwo op het eiland kan volgen, zo vertelde een winkelier me. Zou je dat niet hebben, dan had je als ouder weinig keus: een internaat of naar de wal.
Overigens vind ik na jouw opmerking niet alleen een gelijkluidende tekst als die ik op het eiland las (met link verwerkt), bij het zoeken naar debat over de kwestie kom ik nog veel meer ideeén en plannen voor de eilanden dtegen (rond bebossing en bosbouw, het verbinden van alle eilanden, en de verwachtingen op het gebied van toerisme en financiering en ook de aanleg van de Afsluitdijk speelt een voorname rol indit debat en het eiland kreeg een nieuwe bestuursambtenaar in W. Hiemstra).
Een reactie posten