donderdag 11 juni 2015

5 Old Leake – Zin


King's Lynn VOETveer
Lepelblad

Sutton Bridge



De ochtend lijkt al weer lang geleden. Het was dan ook een tocht met mijlpalen. De bruggen bij Boston, Fosdyke, Sutton Bridge en King's Lynn en dan de bocht naar boven. Al in het begin reed ik verkeerd en belandde onder aan een dijk langs The Wash. Zoals aan het eind van iedere doodlopende weg in Euopa stond ook daar een kamper. Ondanks de naam en de blauwe kleur op de kaart is was het er nog droger dan in de Slufter op Texel. Zwoegen tegen de wind om er weer weg te komen, was het. Bergje-op-bergje-af geeft tenminste nog de zoef naar beneden. Bij tegenwind val je om als je stopt.

Om de drukke weg kwijt te zijn ben ik een stuk binnendoor gegaan. Onderweg kwam ik een akker vol varkens tegen. Niet dat varkens geoogst worden als bloemkolen. Ze zagen er juist erg varkensachtig uit; met veel aandoenlijke roze biggen. Het doet me denken aan gebraad. Zielig?

Aan de kant van de weg zat een kleine vogel; waarschijnlijk een jonge koekoek. Toen ik omkeerde om er een foto van te maken, kwam hij onder een wiel van een mini (zo'n hippe). Dat is pas zielig; zinloos dood. Voor de vele verse doodgereden konijnen langs dezelfde landweg geldt hetzelfde. Hoewel zij wel en de vogel het vermoedelijk niet gered zou hebben. En zinloos is het ook niet; voer voor vliegen, kevers en wormen. Wel afstotend en naar om te zien.

Als mijn tent staat, ga ik eerst nog wat foto's van de haven van Blakeney maken, een pak yoghurt eten en wat brood en dan wil ik nog wat lezen in het boek van Mandell (nog steeds niet uit). Ook vanavond lukt het niet om te lezen. Ik luister naar de vogels en blaas wat uit. Aan de haven kreeg ik een krant aangeboden, maar nee, geen zin.
O ja Mandell, hij noemt in het boek een paar keer hoe goed de geleide economie tijdens WOII in Rusland in staat was uit het vrijwel niets een grootschalige productie van zware wapens op te zetten. (De Liberties in het Amerikaanse model zijn veel bekender dan de Russische tank productie.) Hij schreef het boek toen sturende regelgeving en collectieve (overheids) voorzieningen in een rotvaart verdwenen ten behoeve van de private markt.

Hier zie je die privatisering in vele vormen. Als er een busdienst verdwijnt, komt er een kleinere bus voor terug. Of je zo het meest efficiënte systeem overhoud is sterk de vraag. Wat me ook opvalt is dat iedere net iets rijkere buurt een privé bedrijf heeft voor de veiligheid; alsof de politie ook al wegbezuinigd is. 



Geen opmerkingen: