maandag 7 november 2016

De WC was buiten

Je kan een schrift vullen met alinea's waarin deze frase voorkomt. Ik kies er vijf:
  1. De wc was buiten. Op het plaatsje achter het huis stond een hok met konijnen. De familie Van Grinsven was Rooms katholiek.
  2. De wc was buiten het huis en die moesten we nog altijd delen met diverse andere gezinnen. Voor menselijke bewoning was het nauwelijks geschikt, maar dit was ons nieuwe onderkomen.
  3. En de wc was buiten. Dat hebben we allemaal veranderd. De ruitjes (zes per raam) zijn vervangen door grote ramen.
  4. De wc was buiten, in een houten hokje. Gefascineerd waren we, en ontdaan. We vonden het er vies en armoedig, de bewoners raar en dom. Zo kon je toch niet leven!
  5. De wc was buiten en in de deur zat een hartje. Buurtbewoners kwamen er bijeen voor een praatje en om nieuwtjes uit te wisselen.
Toch zie je nog maar zelden zo'n WC. Het hokje buiten is een herinnering. Onlangs kwam ik deze tegen.

2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Ik denk niet dat ik dat nog aan den lijve heb meegemaakt, maar ik ben niet helemaal zeker over mijn geboortehuis, waar ik maar kort gewoond heb. Het is inmiddels gesloopt.
Bij mijn grootouders was er een droog closet, maar het altijd enorm stonk. Als ik het goed heb werd daar de poep eens per week opgehaald. Maar dat closet was wel onderdeel van het huis. Als ik me goed herinner tussen het ingangshalletje en de schuur...

martin zei

Had al decennia niet meer zo'n WC gezien. Als kind weet ik wel dat ik er tijdens vakantie op moest, maar niet meer waar.