zaterdag 26 november 2016

#Save Aleppo

Op zaterdag 26 november demonstreerden voornamelijk Syrische mensen voor het stoppen van de bombardementen op Syrië. In tekeningen en woorden gaat het er om dat de wereld en de NAVO in het bijzonder Rusland en Assad hun gang laten gaan en wegkijken om de strijd tegen IS te kunnen voeren.

Mijn commentaar bij zo'n demonstratie voelt als luxe. Ik kan het zeggen, voor mij kleeft er geen persoonlijk drama aan. Toch voel ik me niet helemaal senang bij zo'n aanpak. Elders in Syrië voert Turkije zijn oorlog tegen de Koerden. Elders in Syrië vallen NAVO bommen op eveneens onschuldige burgers. In Aleppo zelf zorgen gewelddadige islamisten ervoor dat de burgerbevolking - hun schild - niet kunnen vertrekken. Dat leed mag ook benoemd worden. Het tekent wel een nog ingewikkelder plaatje. Het roept om een nog zorgvuldiger diplomatieke oplossing.

Dat vluchtelingen hier in Nederland oproepen voor het redden van hun stad kan alleen maar ondersteund worden. Daarom was ik er vanmiddag ook even bij.

Geen opmerkingen: