maandag 25 september 2017

Hengelaar


Vissen in de regen; het is een kwestie van uitrusting. Als ik de laatste tijd fiets dan zijn het kleine stukjes naar een gebied waar veel vissers huizen. Ze wonen in tentjes met de hengel ernaast of onder een machtig grote paraplu tegen wind en regen.

De hengel zal vast nog het centrale deel van een uitrusting zijn. Aan die hengel hangt het tuig of een simmetje (het weinig gangbare woord dat mijn vader voor draad, dobber, loodjes en haakje gebruikte). Het is lang geleden dat ik viste, maar ik kocht mijn tuigjes met veel gevoel.

Op het internet bekijk ik de laatste catalogus van Albatros. Hij is voor het seizoen 2017-2018 344 pagina's dik. Als jongen van 15-18 jaar haalde ik hem bij een hengelsportzaak in Bergen op Zoom. Nu met veel meer kunstaas voor de vissers die actief vissen; uitgooien, binnenhalen, lopen en kijken. Na de pagina's met dobbers, zijn die met kustaas het mooist.

Op de pagina's met Bivvies & Drollies staan tenten, inclusief veldbedden voor vissers die kalm wachten op een karper aan de haak. Ze kunnen het lokvoer zelfs naar de visstek brengen met een radiografisch bestuurde voerboot.

De vaste hengels zijn lichter en goedkoper dan mijn laatste, die ik eind jaren zeventig kocht. De simmetjes zijn er gelukkig ook nog te kust en te keur.

Geen opmerkingen: