dinsdag 12 september 2017

Mijn nieuwe zwemwater

Zwemmen doe ik dichter bij huis. Nog wel buiten, in het Twiske. “Hoe is het water hier?” Twee oudere wandelaars in vlotte kleiding zien mij in mijn zwembroek.

Ik heb al even niet gekeken naar de watertemperatuur op de site van Rijkswaterstaat (daar staat dat voor zowel binnen- als zeewater op),” antwoord ik.

Ze vroegen het om zelf iets te kunnen vertellen: “Wij zwommen vorige week nog bij Egmond. Het was heerlijk, 19 C, en ze vervolgen met de vraag: “Is het water van de zee kouder of warmer?”

Het zal er om hangen na al die regen van de afgelopen dagen. In de winter is het binnenwater kouder en in de zomer de zee. “Het is lekker,” zeg ik als ik erin stap en zwem onder het bruggetje door voor een rondje.

Thuis kijk ik het na. De zee lijkt iets kouder dan het binnenwater, maar veel verschilt het niet.

Geen opmerkingen: