maandag 11 juni 2018

Dag 6 Hodorf – Hochdonn: Gondel




Weg van die mooie, vriendelijke camping. Ik ben er mijn zeep vergeten. Ach water wast ook. Thuis ligt er nog een korte broek te wachten. Het zweet in de broek die ik nu al bijna een week draag, verdrijft alle frisse geuren. Mijn trainingsvest laat ik achterop mijn volgepakte fiets uitwaaien. En verder ben ik ook al niet zo'n gangbaar type. Toen ik ergens ging zitten om een hap te eten, kwam iemand gelijk zijn portemonnee van zijn fiets halen.

Ook mijn tweede Schwebefäre deed het niet. Op 8 januari 2016 kwam de Evert Prahm in aanvaring met de brug. De schade loopt in de miljoenen, maar de brug wordt weer gemaakt en zal mogelijk in 2018 weer gebruikt kunnen worden. De mistroostige opmerking van de man bij de zweefbrug in Newport was dus onterecht. Nu zijn er noodmaatregelen om de 1.700 personen en 350 kleine voertuigen die er dagelijks gebruik van maakten naar de overkant te krijgen. Er is nu nog een werkende zweefbrug over die ik niet heb bezocht, die in Buenos Aires. Dat betekent geen gondel meer naar de overkant. Ik moet iets anders bedenken.

Nu wordt het een pont verderop, een van de vele over het Nord Ostsee Kanal (ik tel er op de kaart twaalf – de meeste heb ik gezien en twee genomen – en zes bruggen). Pontjes een andere liefhebberij van me, maar om nu met nr. 1 van de noord naar zuidzijde te varen en met 2 visa versa, en dat twaalf keer gaat me te ver, het heeft iets kinderachtig jammers.  

Het valt me op hoe weinig last ik heb van de auto's. Er zijn goed bewegwijzerde fietspaden, die langs de weg lopen of los ervan door bossen
en langs akkers. Wel lopen de autowegen als litteken door het landschap. Misschien eens kijken hoe het is gesteld met de dodelijke verkeersongevallen met fietsers in Duitsland. Vorig jaar schreef ik:
Wat betreft verkeersveiligheid behoren zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk (scoort net wat beter) tot de top, maar Nederland steekt er wel met kop en schouders boven uit (32% van het totaal) als het gaat om het deel fietsers onder de verkeersdoden. (Alleen Kiribati kent met één fietsdode van de drie verkeersdoden net boven Nederland uit, dat is nl. 33%, maar statistisch natuurlijk niet interessant.) Dat Nederland zo hoog scoort heeft vooral te maken met de populariteit van het fietsen.
Dat onderzoek is nog steeds het meest recente. In Duitsland is 11% van de 3.339 verkeersslachtoffers fietser. In Nederland werden 570 doden in het verkeer geteld. Dat is 182 fietsers. In Duitsland in absolute cijfers dus 2 x zoveel.

Dag 1 Trein – Borkum: Zeeman
Dag 2 Borkum – Norddeich: Trekkers
Dag 3 Norddeich – Dangast: Alles er op en er aan
Dag 4 Dangast – Bremen: Pompstation
Dag 5 Bremen – Hodorf: Vijver
Dag 6 Hodorf – Hochdonn: Gondel
Dag 8 Grossensiel – Kostverloren: Griesmeel
Dag 9 Kostverloren – thuis: Rijks Hoogere Burgerschool




Geen opmerkingen: