dinsdag 12 juni 2018

Dag 7 Hochdonn – Grossensiel: er zit niets anders op






Op tijd op pad voor het veer van Bunsbüttel naar Cuxhaven (stroomafwaarts tegen de wind in). Het gaat volgens de website van de reder iedere drie uur 8, 11, 14 en 17 uur. Niet eens te duur. Thuis had ik het zorgvuldig uitgezocht; je weet het maar nooit met ponten. Ik koos 11 uur. Maar nergens in Bunsbüttel vind ik een steiger. Als ik het de veerman over het kanaal vraag, zegt hij: “Mijnheer het veer is kapot en we hebben geen geld om het te laten repareren. In Glückstadt hebben ze wel een veer.” Ik stap aan boord en ga
maar trappen er zit niets anders op.

(Als ik het later thuis opzoek vind ik meteen dat de reder geen steun krijgt en de dienst uit de vaart is genomen.)

Glücksstadt ligt 26 km stroomopwaarts. Een stuk kan buitendijks, zo rijd ik zelfs over de afwatering van de kerncentrale van Brokdorf, waar in 1981 nog 100.000 mensen tegen demonstreerden. In Duitsland was er een Fukushima voor nodig om de kernindustrie een duw in de goede richting te geven. Eind 2017 is na allerlei mankementen de aanvraag ingediend om de centrale stil te leggen. Met dezelfde pont
die ik al eerder had ga ik de Elbe weer over.

Misschien is dit wel precies waar ik het voor doe. Het is 50 km om, de wind tegen voor de boeg en dan weer de moed vinden om te trappen; ook als het even niet meer harder lijkt te gaan dan 15km p/u en het pad zo zanderig is dat je maximaal slippend verder komt. Mijn navigatie leidt me veelal langs kleine landwegen en onverharde paden. Met dat doorbijten zie je ook de mooiste landschappen.

Wel vraag ik me af waarom in grote stukken geen windmolen staan. Een sticker, bij een bushalte waar ik een hand kersen eet, geeft een mogelijke verklaring. Burgers van nu weten de windenergie effectief tegen te houden. Energie what is it good for? Vertel het ze. Toevallig had zich in dit gebied ook een actiegroep voor het aan banden leggen van de wolf verenigd. Wilde dieren, dat doen ze maar in Afrika. Süper!

Aan het eind van de dag kom ik op een typische strandcamping. Er is een midgetgolf en een strandje aangelegd met strandattributen. Aan de waterkant staat gras in het slik. Waar je hier moet zwemmen (dezelfde vraag stelde ik me al bij de eerdere strandcampings)?


Dag 1 Trein – Borkum: Zeeman
Dag 2 Borkum – Norddeich: Trekkers
Dag 3 Norddeich – Dangast: Alles er op en er aan
Dag 4 Dangast – Bremen: Pompstation
Dag 5 Bremen – Hodorf: Vijver
Dag 6 Hodorf – Hochdonn: Gondel
Dag 8 Grossensiel – Kostverloren: Griesmeel
Dag 9 Kostverloren – thuis: Rijks Hoogere Burgerschool

Geen opmerkingen: