donderdag 7 juni 2018

Dag 2 Borkum – Norddeich: Trekkers


Op dag één in de trein (van Almere tot Groningen) naast twee Duitse academici, verbonden aan de UvA. Je zit er dan een paar uur naast. In Groningen hadden ze een conferentie. Ze doceerden genderstudies en bespraken de omgangsvormen op de universiteit en de werkstukken van studenten. Het thema voor die papers leek me te zijn hoe gendergelijkheid te bereiken. Af-en-toe zaten er een paar woorden Engels tussen, maar grotendeels spraken ze het serieuze Duits.

Dag twee vertrek ik al weer van Borkum. Voordat de Ostfriesland afmeert, staat er een al een groep geelgroene trekkers klaar. Inderdaad die van John Deere. Een Amerikaans merk. Hebben ze geen eigen Duitse trekkers, vraag ik me geheel volgens de tijdsgeest af. Met de Lagere Landbouw School gingen wij op bezoek in bij International Harvester in Neuss am Rein (met het nu al veertig jaar indrukwekkende gesmolten staal). Het was een dag bussen vanuit en naar Steenbergen. Maar ook IH was een van origine Amerikaans merk. In Mannheim staat nu


een fabriek waar de trekkers met het gele hertje worden gemaakt. Je weet niet wat van waar er in zo'n trekker zit. De wereld is ingewikkelder dan je wel eens opgedrongen wordt.

Wie het was of waren weet ik niet meer, maar ze praatten me aan dat de Duitse Wadden vol hoogbouw staan en verprutst zijn. De toerist ziet nu met eigen ogen dat dit niet klopt. Het klopte zeker niet voor Borkum. Ja er zijn daar twee kerken, twee windmolens, twee vuurtorens, maar het is grotendeels groen en vol grassen en bloemen. Het is lawaaierig door de weide-, wad- en strandvogels.

Het was een hete dag. Een dag om flink te drinken. Ik dronk water, de twee achter het bosje op de camping vooral alcohol. Om een uur of tien 's avonds gaan ze agressief schreeuwend een ruzie aan die nog tot een uur of twee zal duren. Het gaat om geld en de man heeft het altijd over 'Ich'-praat. Ik voel me niet veilig in mijn tentje.
 
Dag 1 Trein – Borkum: Zeeman 
Dag 3 Norddeich – Dangast: Alles er op en er aan
Dag 4 Dangast – Bremen: Pompstation
Dag 5 Bremen – Hodorf: Vijver
Dag 6 Hodorf – Hochdonn: Gondel
Dag 7 Hochdonn – Grossensiel: Er zit niets anders op
Dag 8 Grossensiel – Kostverloren: Griesmeel
Dag 9 Kostverloren – thuis: Rijks Hoogere Burgerschool

Geen opmerkingen: