donderdag 14 juni 2018

Dag 9 Kostverloren – thuis: Rijks Hoogere Burgerschool


Het is toch wel een enorme luxe dat een man zonder veel betaald werk zo'n trip kan maken. Het hoeft ook niet veel te kosten. Water uit de kraan. Eten uit de super en een camping is ook meestal niet zo duur. Bestedingen ver onder een minimum inkomen. Verder maar een keer vlees en geen auto of vliegtuig en toch avontuur. Het kan!

In Groningen zal ik de trein nemen. Onderweg kom ik langs de Blauwe Stad, een project dat ik alleen maar ken door VPRO's Argos uitzendingen uit 2010. Ook passeer ik de portretkop van Aletta Jacobs voor de voormalige Rijks Hoogere Burgerschool van Sappermeer. Het is waar haar roldoorbrekende medische carrière begon. Het pand staat nu te koop. Welke feministische organisatie wil zich buiten de randstad vestigen en van daaruit feministisch leven inblazen. Het zou niet de eerste beweging zijn die zijn adem kreeg uit het hoge noorden.

En zo ben ik na ruim 1.000km fietsen rond en neem ik de trein terug, waar weinig gebeurd. In de krant een dokter in Oost-Duitsland belaagd door extreem rechts, vluchtelingen, nog sneller smeltende poolkappen, de Italiaanse schulden en de belangrijkste bijzaak (die soms wel hoofdzaak lijkt) in het leven: voetbal. We zijn weer thuis.


Dag 1 Trein – Borkum: Zeeman
Dag 2 Borkum – Norddeich: Trekkers
Dag 3 Norddeich – Dangast: Alles er op en er aan
Dag 4 Dangast – Bremen: Pompstation
Dag 5 Bremen – Hodorf: Vijver
Dag 6 Hodorf – Hochdonn: Gondel
Dag 7 Hochdonn – Grossensiel: Er zit niets anders op
Dag 8 Grossensiel – Kostverloren: Griesmeel

Geen opmerkingen: