maandag 16 mei 2016

Guttatiedruppels





Langs de kant van het pad staan twee vrouwen en een wielrenner. Ze kijken naar een boom. Ik kijk naar waar zij naar kijken en zie twee gele bulten. Stop. Kijk nauwkeuriger.

"Nog nooit zo iets gezien," zegt een van het drietal.

Ik ook niet. "Moet niet moeilijk te vinden zijn op Google," meen ik.

Viel toch tegen. Een degelijke paddestoelen encyclopedie doet zijn werk wel: laetiporus sulphureus, zwavelzwam, "soms met guttatiedruppels," "later brokkelig als geitenkaas," algemeen in open landschappen van het voor tot najaar. Nog eetbaar ook. Maar nu wil ik weten wat guttatiedruppels zijn.

Wel van internet: Vooral houtzwammen hebben er last van: ze zweten bij actieve groei en een hoge luchtvochtigheid druppels uit. Deze druppels, ook wel guttatiedruppels genoemd, hebben soms opvallende kleuren.

En of ik ze had gezien als ik de anderen niet hadden staan kijken? Misschien was ik er zomaar langs gefietst doordat ik in het open landschap naar damherten keek. Ik zal het nooit weten.

Geen opmerkingen: