zaterdag 4 november 2023

Snorfiets & Rondehoep


Snorfiets


Soms zie je langs de kant van de weg een bordje staan dat het fietspad verboden is voor snorfietsen. Mij duizelt het een beetje rond die nieuwe tweewielers.*
Wat is het verschil tussen een snorfiets en een elekdtrische fiets of fat bike?
Hier een overzichtje uit de Limburger. Dat je op een elektrische fiets en speed pedelec moet meetrappen laat het plaatje zien. (Deze beschrijving door de overheid is ook best helder.)

* bakfietsen houd ik hier buiten. Je hebt verschillende snelheden, gewichten en ik kwam zelfs het verschil tussen twee wielenvoor of achter tegen (op dit gebied is wel beweging). En de steps en aanverwanten zijn ook een verhaal apart: Men blijft nog wel even bezig met wetgeving lijkt me, want er komt steeds weer iets nieuws.
Je wordt nu al regelmatig ingehaald door een step en daarvoor staan de regels nog in de babyschoentjes. "Een elektrische step (e-step), die rijdt op oplaadbare batterijen, wordt gezien als bromfiets. De maximumsnelheid is 25 kilometer per uur. Op dit moment zijn er geen goedgekeurde elektrische steps," aldus oom agent. Maar het is maar wat je als step ziet. Het lijkt me verouderde informatie. Ze vallen onder de bijzondere bromfiets regels en daar staan ook de toegestane types, waaronder elektrische steps.

Rondehoep

Het was lang geleden, een rondje Rondehoep, die mooie lege polder tussen Waver, Amstel en Bullewijk. Er werd wel aan de weg gewerkt; een stuk was onverhard en eigenlijk niet om in te rijden (maar 't ging prima, even aan de kant voor de trekker en graafmachine).

Het Parool had er een stukkie over: (de werkzaamheden gaan nog drie jaar duren) Auto's mogen nog wel over de puinbaan (waarover ik gisteren ging, al zou ik het niet zo noemen; er zijn het land fietsroutes die veel slechter zijn) rijden (hoewel veel verhard wordt, minder vermoeiend en/of gevaarlijk voor de niet zo stuurvaste fietser).


Geen opmerkingen: