woensdag 5 juni 2024

Strand en Doctor Who

"De vorige reeks, waarin de Doctor voor het eerst door een vrouw werd gespeeld, wordt over het algemeen als zwak beschouwd," schrijft journalist Wilfred Takken in NRC-Handelsblad
 
Door Jodie Whittaker raakte ik juist verslingerd aan het programma. Mijn zoon stelt dat mensen vaak het meest fan zijn van de Doctor door wie ze het programma leerden kennen. Takken was er vast eerder bij dan ik. 

De journalist vat de laatste afleveringen aardig samen. Van hier:
"Maar toen kwam de uitstekende aflevering ‘Boom’ waarin een leger tegen zichzelf blijkt te vechten – de vijand is imaginair. De van oudsher pacifistische Doctor spreekt zich hierin fel uit tegen de snel groeiende oorlogsindustrie (...)"
Tot hier:
"(...) De aangrijpende tournure komt op het eind: de Doctor redt een groepje bewoners maar die willen niet gered worden. Onder hun elitaire houding ligt subtiel maar onmiskenbaar racisme. Ze gaan liever dood dan dat ze met een Zwarte man in een ruimteschip stappen. Dit blijft onuitgesproken en is daarom des te krachtiger."
En daar tussen in nog een regel of vijftien.

Ik las het artikel voordat ik naar het strand vertrok. Op het bijgevoegde kaartje van de nationaal park Zuid-Kennemerland-site had ik gezien dat ik eindelijk weer naar mijn strand bij paal 59 kon komen via een omleiding. Heel fijn. De golven waren te sterk om echt te zwemmen, maar het was heerlijk er weer in te zijn en de zeewatertemperatuur was al zo'n 15 ÂșC. 
 

2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

15 graden !!! Ik heb jaren geleden een tijdje geprobeerd of therapeutisch zwemmen iets voor me was. Daarbij werd het zwembad extra verhit, tot ruim 20 graden. Ik vond het nog rete koud...

Maar ik ben een koukleum en zit nu nog met drie lagen vesten en hemden aan.

martin zei

De afgelopen twee jaar heb ik door kwalen en toestanden neit meer de hele winter doorgezwommen. In mei ben ik voor 't eerst weer een keer gaan zwemmen in zee bij een strandje wat verder weg. Door dat zwemmen heb ik het wel steeds minder gauw koud. Blijkbaar kan je het koukleumen ook afleren (ik wil je overigens niets aanpraten, want het is een mallotige hobby).