vrijdag 21 juni 2024

Voor later

Twee mensen kijken ook naar het blank staande bosje waarvan ik foto's maak. In de verte zwemmen eenden en koeten tussen de bomen. “Het blijft maar nat,” zeg ik tegen hen. “Pardon?,” is hun reactie. Het blijken Duitsers. Ze wisten al van de nattigheid en verbinden die met de rampen van de afgelopen jaren in eigen land. “Wat staat ons nog te wachten,” vragen ze zich retorisch af. “Het is misschien maar goed dat we dat niet kunnen voorspellen,” gooi ik in de strijd. “Maar het is ook mooi,” voeg ik positief toe.

In mijn hoofd speelt een artikel van de afgelopen weken over het afzwakken van de Golfstroom, de warme dus. En we liggen hier op de hoogte van New Foundland in Canada. Er word wel gesproken over 7ÂșC temperatuurdaling in Nederland. Koppel dat aan de sterkere neerslag in de winter, denk ik er zelf bij, en je kan de aanschaf van sneeuwruimers en overhangende schuine daken alvast plannen. De haven van Hamburg vriest dicht in de winter. Eindeloos doemen vergezichten op, maar hoe het verder gaat weten we inderdaad niet. Het artikel vind ik niet terug, maar kom wel een column tegen van Peter Kuipers Munneke met de titel 'De toekomst, dat is voor later'. Nee dus, de toekomst zien we al.
En eigenlijk denk ik niet veel aan rottigheid deze tocht. Ik fiets door een ven op het pad, waarvoor ik enige tijd geleden nog omkeerde. Het is een extra avontuur geworden. Ik zie een vos door het veld lopen, twee jonge hengsten machootje spelen en in de verte raast de zee en ja de vliegtuigen van een mensheid die de wonderen dichter bij huis overslaat. De gewone brunel kende ik nog niet van naam, hij groeit gewoon in de provincie waar ik woon. En wat weet ik nu eigenlijk van het Knolletjesveer waar ik langs kwam. De ponthanen bij Buitenhuizen zijn er nog. Er is nog zoveel moois, zoveel nieuws, zoveel te genieten. Ja Kyoto lijkt me ook mooi, en lijkt spectaculairder dan een rietorchis of jonge aalscholver, maar de nadelen die aan dergelijk vermaak kleven, zien we allemaal.
En nu maar eens een artikel over een andere uitstap van de mensheid afmaken, over kunstmatige intelligentie in het militaire domein. Je zou willen dat de prioriteiten die aan krijgsmacht worden gegeven voor elders werden bewaard, zoals stoppen aftakeling zorg, klimaatbeleid, diplomatie e.d. Als het af is laat ik het weten. (23 juni: hier is het te lezen.)

2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Je afsluiting is ook mijn regelmatige verzuchting. Waarom vechten mensen elkaar de tent uit terwijl het bestaan van de hele mensheid op de tocht staat ? Een beetje samenwerking zou beter zijn. Maar misschien moeten we eerst al die dwarsliggers de kop in slaan ?

Overigens doen mijn balkonplanten het bijzonder goed, dankzij alle nattigheid. Maar insecten zie ik haast niet (meer ?) op het balkon. En dat baart dan weer zorgen...

martin zei

De rode bascilicum moet hier nog gaan bloeien dat is meestal een magneet voor vooral hommels. Je reactie doet me aan Linton Kwesi Johnson denken, die had een liedje 'smash them brains in because there aint no noting in them'. Meer Mbape's kan ook. Maar ik zie de Nederlandse voetballers, als ervaringsdeskundigen, hun Franse collega nog niet bijvallen. Als de bal maar rolt.