zondag 28 mei 2017

De AA



Voetveer bij Vianen
Net na Breukelen (vanaf Utrecht) sla ik een klein paadje in. Er staat een bordje dat er een pont over het Amsterdam-Rijnkanaal vaart. Aan het eind ligt de AA. Een paar jaar geleden zette ik hem aan de overkant op de foto. De pont zelf nam ik nog nooit. 


“Als het kanaal gegraven wordt bepaald de burgemeester dat de weg door moet lopen d.m.v. een brug of pont. Het is deze pont geworden. Hij vaart nu al vanaf 1892,” zegt de pontjesbaas trots. Aan de kant staan twee kleine huisjes. “Het ene was voor de pontjesbaas. Het andere voor de man die het onderhoud deed,” zegt hij. “Het was nog niet veel meer dan een houten sloep destijds.” Dat later blijkt dat het net andersom was en er destijds juist een grotere pont voer, deert niet, zonder die vriendelijke veerman had ik het niet opgezocht.

Ik bedank hem en rijd de laatste kilometers terug naar huis. Het was mijn derde pont van de dag. Amerongen-Eck en Wiel, Vianen-Nieuwegein en nu deze tussen Nieuwer ter Aa-Nieuwersluis/Breukelen.

Meer informatie: D. Reyneveld, Pont over het kanaal bij Nieuwer Ter Aa, TIJDSCHRIFT HISTORISCHE KRING BREUKELEN jrg. 7 nr. 4, 1992.

Geen opmerkingen: