donderdag 4 mei 2017

Muzikale herdenking van dichter



Hemelse muziek in een kerk. Daar begon het mee. Het adagio uit de 1e solo sonate in g klein van J.S. Bach. Het was snel schakelen van de gewone wereld naar de wereld van noten die niet minder dan het mooie zoeken. Violiste Emma Roijackers begon nogal plotseling. Je moest er zonder inleiding meteen inkruipen. Dat lukte.

Bij de sonate voor viool en piano van Francis Poulenc was ik gelijk gevangen. Zou ik regisseur zijn, ik zou er een korte film bij maken. Het script bestaat misschien al. De sonate is een ode aan de Spaanse dichter Frederico Garcia Lorca, die in de Spaanse burgeroorlog door Franco's fascisten vermoord werd. “Door het regime,” zegt pianist Laurens de Man enigszins beschroomd in zijn inleidende woorden in de Oosterkerk.

Boven het tweede deel het de partituur staat een dichtregel van Lorca: “La guitare fait pleurer les songes” (de gitaar doet dromen huilen). Toen violiste Ginette Neveu die Poulenc hij bij het componeren in gedachten had, bij een vliegtuigramp om het leven kwam, herschreef hij vooral het derde deel van sonate. Hij zou zelf nooit tevreden zijn over zijn ode.

De muziek hield plots op door een mobieltje dat op luidspreker stond op de eerste rij in het publiek. In verhouding tot de vorige twee alinea's is dat natuurlijk verwaarloosbaar leed. En ik voel de viool nog strijken. Ik zie nog de blikken van samenspel bij eerste noten en samenvallende dynamiek. En reed opgewekt naar huis.




Concert in het kader van Jong Talent uitvoeringen in de Oosterkerk. Zie voor agenda.

Geen opmerkingen: