maandag 28 november 2016

Kraaien in de duinen


De kraai is geen vogel die het in Nederland snel goed kan doen, 'n sloper is het, ze vreten het gewas op, ze poepen op graven, ze maken kabaal en gooien her-en-der met stenen naar mensen. En ze zijn ook zo verdomd slim, alsof dat een negatieve eigenschap is.

Jagers, boeren en mensen die niet verder kunnen kijken dan het eigen geveegde pad zijn de grootste vijanden van de prachtige vogel.

Deze zette ik tussen Kijkduin en Den Haag op de foto. Bij het wegrijden, vlogen ze kwaad rond mijn hoofd. Omdat ze niet mee mochten eten van mijn boterhammen? Bijna had ik er spijt van dat ik ze niets gegeven had, want ik vond dat ze wel een beetje gelijk hadden; model spelen zonder beloning, dat is uitbuiting.

Iets verderop moesten de 27 Indische Huiskraaien het ontgelden. Afgelopen jaar stond in NRC.Next een voor een krant zeer lang artikel over een jager (en zijn tegenspelers) op die kraaien in Hoek van Holland.

Geen opmerkingen: