maandag 13 maart 2017

Klein hoefblad (Tussilago farfara)



In de berm bij Fort Vijfhuizen stond dit klein hoefblad. Het was mijn eerste dit jaar. Na de paar zonnige dagen van het afgelopen weekend, staan ze vast overal. Zo'n bloempje waarvan je de schoonheid niet ziet, als je niet even afstapt en op je knieën gaat.

Zo'n plant heeft vrijwel altijd kruidenvrouwtjeswaarde. Als ik het opzoek, schijnt klein hoefblad te helpen tegen hoesten, zenuwpijnen. Er zitten tannines, dextrines en bactericides (stoffen die bacteriën doden) in.

De heftigheid van de reacties rond de Turkijerel (wat een raar woord)komen me de strot uit. Ze zijn niet te missen. Verkiezingen op komst. Turkse dictatuur op ramkoers. Anti-islam hitsers blijven doorzagen.

Maar ik ga me maar niet wagen aan het roken van klein hoefblad om af te leiden (Romeinen stopten hun pijpen er wel mee). Het blijft bij een snelle foto.

Geen opmerkingen: