zaterdag 4 november 2017

Dubbel last





Het werd omfietsen vanwege wegwerkzaamheden die al maanden duren. Zuidelijk ervan waaide de asfaltlucht met de noordwestenwind in mijn neus. Iets verderop stopte de asfaltwagen midden op het fietspad, zodat je er aan beide kanten net niet of net wel langs kon. Ik probeerde het en gaf de achteruitkijkspiegel (per ongeluk en pijnlijk) een beuk.

Het bracht een uitzending van Pano (op het Belgische Eén) de afgelopen avond weer boven. Die ging over het afkicken van de auto, alsof het om heroïne of alcohol ging. We moeten minderen, was het uitgangspunt, want de wegen raken vol en het klimaat kan al die CO2 uitstoot niet aan.

Bovendien levert het flink op als je de auto laat staan. De journalist van de Belgische radio met vrijreizen hield in een maand zelfs €700 over. De al verstandig levende familie met een paar kinderen toch nog €60. De medewerker van een frituur iets er tussenin. Dat ik niet hoef af te kicken maakt me een vreemde in mijn eigen tijd.

De infrastructuur is gemaakt rond autoroutes, zei een ingehuurde planoloog/verkeersdeskundige. Even later zat ik in de duinen en daar zie je maar weinig auto's.

Geen opmerkingen: