woensdag 8 november 2017

Grijze ochtend





Vandaag begon mijn dag met een blik op de koppen en wat teksten rond de Paradise Papers. Een ingezonden kanonnade in woorden bleef het langst hangen. “Hallo oplichters, belastingwegsluizers, mensen die boven de regels staan … voorbeelden zie je trouwens ook elke dag om je heen en op televisie,” schrijft iemand die zichzelf 'n grijze muis noemt.

En als ik dan koppen als Dominee blijkt koopman en Zorgen om belastingdeals zie dan snap ik die woede. Het is niet van vandaag of gisteren dat die deals gemaakt worden. Ze hebben een lange geschiedenis; de basis werd gelegd in de 19e eeuw en jaren dertig van de vorige (zie chapter 1: a short history of Dutch tax law). Er wordt niets tegen gedaan. Onthullingen houden de boel wakker, maar het bed wordt niet opgeschud.

Eigenlijk bekeek ik daarvoor ook nog twitter. Daar zie ik dat de Nederlandse wapenindustrie prettig zaken heeft gedaan in de VS. Ze plaatsen er snel twee vlaggetjes bij om de relatie duidelijk te maken de Star Spangled Banner en de driekleur van … Nee wacht eens die onderste baan dat is niet de kleur van Nederland, maar die van Jemen. Het klopt nog ook. Dat wat Nederland zelf niet aan landen van de anti-Jemen coalitie levert, gaat er via de VS toch naar toe. Nederlandse onderdelen worden gebruikt in wapens die ingezet worden tijdens de smerige oorlog aldaar.

Het is dan nog geen tien uur en mijn dagelijkse portie wapendeals moet ik nog doornemen. Blij aan het eind van de dag de golven, de kim, het strand, duinen en lucht te zien. Er schemert wat blauw, maar daarvoor moet je hard blazen.


Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén daarvan plaats ik hier.

Geen opmerkingen: