zaterdag 21 november 2020

Vragen

Kom je nog langs plekken met vogels,” werd me gevraagd voor ik wegging. “Roofvogels in de polder en watervogels in het water,” antwoordde ik. De kleine zangvogels zijn moeilijk te zien vanuit het zadel. Bij de Vijfhoek tussen Amsterdam-IJburg en Muiden werden vanmorgen de telattributen al weer geïnstalleerd. Maar op waarnemning.nl zie ik dat niet terug.

Bij Muiden zag ik nog een zegekruid bloeien. Kon het niet laten een plaatje te maken (al heb ik er al mooie van). Er schoot meteen iemand toe. “Weet U wat dat is?” Ja dus. “Weet U ook waarvoor je het kan gebruiken?” Nee dat wist ik niet, niet echt mijn interesse. “Kijkt U op wiki,” stelde ik voor. Daar staat niets, zag ik weer thuis, maar Google geeft meteen dit resultaat:




Zegekruid wordt gebuikt om witte vlieg in kassen te bestrijden. De bloemen worden bezocht door hommels, zweefvliegen en andere insecten. In het land van herkomst, Peru, gebruikte men de bessen bij blaas-en nierkwalen.


 (Nog een beetje oefenen met Open Shot.)










2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Goh, dat de mensen jou altijd en overal aanspreken. Je straalt dat waarschijnlijk uit, dat je open staat voor een babbel. Of een vraag. Is dat éénrichtingsverkeer of vraag je zelf ook?
Leuk, die rastapony.

martin zei

Als het kan vraag ik zelf ook. Dat maakt ook leukere stukjes. Je steekt er bovendien wat van op. Misschien. Deze vrouw wist me te vertellen dat de volkstuintjes waren verhuisd en hoe ik daar kon komen. Moet oppassen niet te snel een mening te geven. De zeventigerjaren sfeer van die tuintjes is voorgoed verdwenen en ingeruild voor dure nieuwbouw. Zij vond het er gezelliger door geworden. Dat was dan weer een andere kijk erop voor mij. Maar inderdaad, ik zie er kennelijk niet gevaarlijk uit.