Facebook kan me echter niet meer zo bekoren, evenmin als enkele van mijn 'vrienden' en dat is toevallig, mijn laatste collage beviel het platform van Mark Z. niet. Het hier bovenstaande beeld werd pardoes verwijderd. Zal wel door het puriteinse beleid komen. Zelfs beschilderd gips moet het ontgelden in de strijd tegen beelden van blote vrouwenlichaamsdelen. Kunst moet wel netjes blijven. Dan ga ik er hier maar aandacht aan besteden.
De etalags in het stadsbuurtje zijn momenteel gevuld met beelden uit de jaren zeventig van vooral vrouwen. Ze zijn verzameld door Frank Wijdenbosch, een Amsterdamse theatermaker.
Een van zijn producties was gebaseerd op het leven van Nicolien Geesink-Sant, een vrouw die in de jaren twintig vanuit Suriname naar Amsterdam kwam, in de prostitutie belandde en bekend werd als ‘Zwarte Lola’ of ‘Blaka Lola’. Ze had een eigen café. Trouwde en keerde terug naar Paramaribo, waar ze in 1990 stierf. Haar verhaal is in zes delen te lezen in de etalages; in elk ervan een deel.
Het werk is dag en nacht te zien in de volgende etalages:
- Dirk Hartoghstraat 41, 45;
- Van Heemskerckstraat 42, 46; en
- Roggeveenstraat 109, 165.
Meer informatie hier.
Rondleiding langs de etalages op Zondag 9 Juni, 15.30 uur, verzamelen op het Zoutkeetsplein, Amsterdam.
2 opmerkingen:
Ach, ja die blote beelden... De beroemde LP-hoes met de gulp, Sticky Fingers van de Stones, werd ook geblokkeerd en dat terwijl er helemaal geen lichaamsdelen op te zien zijn...;o)
Maar waarom wordt de wereld gehouden aan puiteinse streng Christelijke ideeën die overwaaien uit de VS en waarom doen we daar allemaal aan mee? Overigens had ik eens last bij een andere LP hoes. De muzikante Amenda palmer heeft besloten een andere foto te nemen. Dit ging ten koste van haar bereik. (Ik shreef er al eens een deel van een blogje over: https://broekfoto.blogspot.com/2019/03/mannelijke-tepels.html).
Ik weet de wereld kent ook andere, dringender, problemen, maar ik snap niet waarom we zouden accepteren dat we die ruimte kwijt raken.
Een reactie posten