maandag 20 juli 2015

6 Lekeitio – economie

Als we Hondaribia verlaten, probeer ik tijdens het rijden een foto van de boom waaraan een beer knaagt te maken. Hij staat aan de ingang van het dorp. Thuis zal ik opzoeken waarvoor hij daar staat.

De beer en de aardbeiboom (Arbutus unedo) is in 1955 – tijdens de Franco dictatuur – neergezet. Het is het symbool voor Madrid. Hij werd in het Baskische stadje geplaatst omdat veel Madrilenen de vakanties of zelfs hele zomer in Hondaribia doorbrengen, zo luidt de verklaring.

De wegen in het gebied zijn opvallend goed, zei iemand kort voor de vakantie. Het is dan ook het meest welvarende deel van Spanje. Havens, visserij, land- en bosbouw en industrie zorgen voor een levendige economie. Natuurlijk is er ook sprake geweest van Europese steun om het land binnen de Europese Unie en de NAVO te krijgen en houden.

We belanden met de automobiel op een camping met plekken onder de dennen. “Ik weifel, ga steeds heen en weer en verander steeds van mening.” (Socrates in Plato's Hippias). De uitspraak betrof de visie op liegen en misleiden. Bij mij nog steeds de twijfel of ik niet beter toch de fiets mee had kunnen nemen, huren, kopen om niet gepropt met airco over de rechte wegen te gaan.

Geen opmerkingen: