vrijdag 13 januari 2017

kaarsen (deel 2)

Buiten druilt het. Binnen druipt het, schreef ik drie jaar geleden over deze druipkaarsflessen. Ze zijn gegroeid. Ik weet nog wat ik las toen ik de foto maakte.

Vooral een boek over Chinese vluchtelingen maakte indruk. De smokkelaars waren in dat boek vooral mensen die een vlucht mogelijk maakten voor de enorme schare Chinezen die armoede op het platteland ontvluchten. China heeft zijn bakens verzet en richt zich meer op het binnenland, waar de situatie sociaal-economisch sterk vooruit gaat.

Maar vluchtelingen die naar hier willen komen zijn er des te meer. Nog meer gegroeid is de angst, afkeer, politieke uitbuiting ervan en gelukkig ook de innitiatieven op ze welkom te heten.

Las deze week weer een boek (nog niet uit) met daarin een stuk over een vluchtelingenkamp op de Keniaans-Somalische grens met 400.000 vluchtelingen.

De kaarsen branden bij ons avondeten en stilletjes hoop ik dat mensen eerst even naar hun koelkast lopen voordat ze gaan twitteren over zij die van ver komen.

Geen opmerkingen: