zaterdag 30 december 2017

Vacumeren

“Nee ik heb er nog maar één. Je bent net te laat. Een mevrouw kocht er zojuist twaalf,” zegt de poelier op de markt. Dan wordt het voorverpakt bij AH. Eerst kan ik ze niet vinden in de lange wand met vlees en vis, maar dan zie ik de dozen. De eendenborsten zijn per stuk verpakt, zo'n € 4,50 elk. Volgend jaar maar zelf bestellen bij een kooiker. Er zit er een op Ruigoord.

Naast de eend ligt fazant. Je ziet ze lopen rond je huisje op de Wadden. Maar eten doen we ze te weinig. Die vogels zitten met vier stukjes in een doos, voor een schijntje, € 7,50. Met stoofpeertjes, gieser wildeman, de echte. En alah laat ik wild doen, die eend gewoon erbij. Er zijn al gesneden sinaasappelpartjes. Zin in.

Wat heb je verder nodig dan liefde, een mooi huis, goeie buren, wat uitzicht, een paar vakanties in een jaar en fijn koken in pannen met koperen bodem. Ook net mijn eigen waterbad aangeschaft en een tafelsealer en vacuümmachine om gerechten te vacumeren en sous-vide te garen. Kan je een ei precies goed krijgen, maar vlees en vis ook.

Oesters die zijn er voor mindernacht bij de champagne. Een kistje besteld in Bretagne. Vanmorgen zijn ze geoogst. Vers dat is goed. Beetje peper en limoen, daar behaalt een kok geen eer aan. Die eer is geheel voor de kweker en de oesters zelf. Goed voor de liefde, dat wel. Wat heb je verder nodig!

***

Nee zo gaat het bij mij niet (voor wie dat dacht), maar ik kon me net bij het wéér feesteten kopen goed voorstellen hoe verleidelijk het is om ieder weekeinde de mooiste gerechten op tafel te zetten. Er zijn wat redenen om terughoudender te zijn. 

Geen opmerkingen: