woensdag 8 mei 2019

Groter dan een pannenkoek

Afgelopen week zag ik een concert waarbij het door de fysiek en de mimiek erop leek dat de drummer geen geluid zat temaken, maar iets tastbaars. Het was een concert waarbij de zangeres zo vol passie was dat ik me afvroeg waar is die van jou? Zonder passie lukt het immers niet.

Afgelopen week vertelde ik dat ik wel elke dag op de fiets zou willen zitten. De benen op en neer en dan als vanzelf elders komen. Al het andere lijkt als zwemmen in steeds dikker wordende modder. Maar soms valt het mee, maar ook dat bedenk ik meestal in het zadel.

Hoewel de avond, als het niet meer hoeft, ook wel gaat. Deze week de keuze tussen voetbal of vioolmuziek. Beide een avondvullend programma. Champions League of Elisabeth Concours. Kies maar. O nee, niet meer nodig, de muziek neem ik op. De voetbal kijk ik enigszins vertraagd (kan ik de reclame doorspoelen). De eerste halve finale won mijn favoriet. Hopelijk vanavond ook. De violistes moet ik nog leren kennen.

Het is grijs en somber en ik kom niet weg. De wasmachine in verschillende stappen zover proberen te krijgen dat hij zijn water in de afvoer loost en niet op de vloer van de douche. Het is gelukt. Ondanks de regen het trappen ook. Voor de wind gaat het naar zee, met goesting terug naar huis.

Onderweg een paddenstoel groter dan een pannenkoek. Wie goed kijkt ziet Europa. Misschien zelfs twee Europa's: één van de fans en één van de tegenstanders. Een Ander Europa zie ik niet. Was het er maar. Niet neoliberaal, maar sociaal. Niet gericht op zichzelf, maar op de wereld van ons allen.









Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier.

Geen opmerkingen: