vrijdag 19 juli 2024

Op bezoek 2 - Even was ik 'n walvis

 

De camping ligt naast een spaarbekken, de Grote Rug. Daarachter ligt de indringend zoemende chemische industrie. “Het is die van de PFAS vervuiling,” werd me verteld. Er langs fietsen was maar een klein eindje om. Inderdaad het beruchte Chemours / Du Pont. “De omwonenden kregen een kaartje voor het zwembad en hun tuin kon gesaneerd worden,” voegde mijn zegsvrouwe toe. Een lekkere manier om al decennia bestaande problemen te verhelpen.

Haar vertel ik over de enorme hoeveelheden springbalsemien die ik zag en dat een invasieve soort is uit de Himalaya en hierheen gehaald om de bloemenpracht. Als je daar kan overleven lukt het in Nederland zeker en dat was te zien.

Zwemmen deed ik zelf in de Westergoot die aansluit op het Wantij. Op dat tweede water waren jongeren aan het waterscooteren. Op het moment dat ik onderdook hoorde ik hun schroef snerpen in mijn oren. En besefte ik plots waarover walvissen klagen. Geluid onderwater draagt ver, dat heeft nadelen: bij veel geraas kan je je vrienden niet meer horen. Maar het water was lekker op deze hete dag.

Iets meer meeleven met de wereld wil ik. Toch vind ik € 4,20m voor een krantje niet gering. Oké je hebt gelijk een mooie mening van Paulien Cornelissen. Het uitspreken van een U, S, en A levert een zuur mondje op, zag ze op een foto. Een nieuw land zou dan ook cheese in de haar naam moeten verwerken. De columniste zegt speels meer dan er staat. Tenslotte las ik nog het verhaal over de kelderende beurskoersen van ASML. Hier gaat het niet over geluid, maar over dat licht onbedoeld schaduwen werpt. (Ik schreef deze week zelf ook al over deze techniek.)

4 opmerkingen:

Rondetijd zei

Je tipt mooi het probleem van de geluidsvervuiling aan, Martin. Motoren, fabrieken, mobieltjes op een verder rustige camping. We hebben er wellicht niet zo'n erg in, maar al die meer of minder op de achtergrond meeglijdende gluiden zijn slopend.

martin zei

Ja het niets is een zwakke kracht. Veel is sterker, veel licht, veel geluid, veel snelheid etc. Maar het kan zo heerlijk zijn stilte in een donkere nacht, terwijl je ligt of zit. Toch word ik de eerste nachten buiten ook meestal wakker van het ochtend concert dat de vogels geven.

Ik vroeg me tijdens het schrijven van deze reactie opeens af of wij ook een term hebben voor die massale zang. In het engels dawn orchestra, maar als je in het Nederlands op 'ochtend concert' zoekt dan moet je uit de resutaten veel weg filteren (dat heb ik gelaten). Kon het niet laten. 'Vogelconcert' geeft wel de gewenste resultaten.

Rondetijd zei

Vogelconcert, dat is het precies. Prachtig vind ik dat zo 's morgens vroeg.

martin zei

Zelfs in de stad krijg je er een deel van, met vinken, mezen, merels, meeuwen, reigers, duiven, eksters etc, roodborstjes. Vrijwel altijd in deelfde volgorde (al kan die ekster midden in de nacht nog wel eens dat typische raspende krassende geluid maken).