zondag 7 juli 2024

4 – Drouwen (040724): verkiezingen en macht


Boodschappen doen in Borger. Koffie met taart bij de bakker. Overal steen. Menhirs om de ingang naar het winkelcentrum. De hunebedden worden zo'n 5000 jaar nadat ze gebouwd zijn nog aan de mens gebracht die als toerist de provincie bezoekt.

Soep, kaas, stokbrood, salade en toet. Oh ja en nog wat croissants want daar houdt hij van. 'Hij' is de zoon die vandaag op bezoek komt bij pa en ma. Hij blijft slapen in mijn kleine tentje'; dat had ik toch bij me. De muis laat zich een nacht niet zien (de volgende weer wel, maar dan ben ik al weer vertrokken.)

De andere twee gaan 's middags een stukje wandelen. Voor de tent lees ik mijn boek uit over ruim 75 jaar computer chips ontwikkeling, macht en wapens: Chip war. Een lieveheersbeestje leest mee.

De zon schijnt en op de stille camping wordt het iets drukker. Bij de tent hebben wij het over de politiek met andere middelen: niet gericht op het landsbestuur, maar het ontwikkelen van rechts extremistische macht. Een groot deel van de Nederlanders heeft hier voor gekozen.

De verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk blijven buiten het gesprek. Daar ging men van conservatief naar het Labour van het midden. Ze sneden daar al eerder fors in eigen vlees.

2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

Het gekke is juist dat de kiezers een kabinet krijgen waar ze niet voor gekozen hebben. Bij ons werden de NSC-kiezers voor de gek gehouden. Omtzigt zou niet met Wilders gaan regeren. Maar doet dat toch.

In het VK heeft maar iets meer dan 30% op Labour gestemd. Toch krijgen die meer dan 50% van de zetels. In de VS ging het net zo. Clinton kreeg de meeste stemmen, Trump werd president.

Daar zit toch ook wel iets scheef en het lijkt me niet zo'n goede gang van zaken, als je wil dat mensen vertrouwen in de politiek houden.

martin zei

Maar verrast de gang van zaken jou? De VVD was al duidelijk geweest. Lientje en haar BB'ers lopen over het zelfde pad als de partij van een persoon. En de boven het volk verheven burgermoraal vierende charlatan Omzicht, dacht iemand echt dat die zich aan zijn woord zou houden?
Maar je hebt gelijk veel kiezers krijgen de bagger die ze niet wensten. Als je de kiezers op de coalitiepartijen erbij rekent die dit ook niet willen, zelfs de meerderheid.